Sök

Astrid ska vässa engelskan i Vietnam – backas av King-grundaren Sebastian Knutsson

Astrid

Sebastian Knutsson. Foto: Anders Ahlgren/SvD/TT.

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

King-grundaren Sebastian Knutsson och en rad tunga investerar satsar på AI-appen som vill maxa barnens engelska i Vietnam.

“Vi har fått med oss ett gäng som inte är rädda för att låta ett svenskt bolag avancera i Sydostasien”, säger Andreas Kullberg, grundare av Astrid.


Att lära barnen engelska lockar många föräldrar i Vietnam – men det är inte billigt. För att få en bra undervisning får de räkna med att öppna plånboken för att bekosta privatlektioner och språkcentrum. 

Det vill den svenska startupen Astrid ändra på. De har byggt en AI-app som lär barnen att prata engelska med hjälp av röstigenkänning som lyssnar in när barnet läser högt. Tekniken gör att appen kan analysera språket, anpassa nivån och ge barnet feedback. 

Bakom bolaget står John Kristensen och Andreas Kullberg, varav den sistnämnda bland annat har en bakgrund från utbildningsföretaget EF och som vd på Cool Company.

“Vår produkt kommer att kunna förändra liv i länder där högkvalitativ engelskutbildning endast är tillgänglig för en priviligerad skara”, har grundaren Andreas Kullberg tidigare sagt. 

Astrid fick med sig namnkunniga investerare redan från start, som Kry-grundarna Fredrik Jung Abbou och Joachim Hedenius, och lanserade i Vietnam i mars. 

Sebastian Knutsson satsar 

Nu tar Astrid in 4 miljoner dollar, runt 35 miljoner kronor, från ett gäng tunga investerare. 

Samtliga tidigare investerare deltar, som exempelvis Kry-grundarna, SEB:s tidigare vd Lars Thunell och Peder Stahle som har en bakgrund som produktchef på Izettle. AI-bolaget Sana Labs finns också på ägarlistan. 

Bland de nya investerarna finns af Jochnick-familjen och Kings grundare Sebastian Knutsson som tar större ägarandelar i bolaget. 

”Jag ser potentialen och skalbarheten i Astrids sätt att kombinera röstbaserad engelskainlärning med en stark akademisk bas för att skapa en gamifierad upplevelse för unga där de kan lära sig en livsförändrande färdighet i en tid där utbildning förändras”, säger Sebastian Knutsson. 

Andreas Kullberg säger att intresset varit stort och att de valt att säga nej till flera investerare. 

”Sebastian har ett unikt track record av att bygga engagerade och roliga användarupplevelser. Familjen af Jochnick äger Oriflame som är stora i Vietnam och de har lång och framgångsrik erfarenhet av att växa i de tillväxtmarknader vi fokuserar på. Vi har fått med oss ett gäng som inte är rädda för att låta ett svenskt bolag avancera i Sydostasien”, säger Andreas Kullberg.  

Astrid har hittills tagit in 5,3 miljoner dollar. 

John Kristensen och Andreas Kullberg,

Skapar “Astrid-fans” 

Astrids huvudmarknad är Vietnam där tjänsten lanserades i mars i år. Andreas Kullberg säger att tillväxten sker organisk och att tusentals studenter nu är  registrerade i appen. Fokus framåt ligger på produktutveckling och anpassning mot den Vietnamesiska marknaden. 

I sommar kommer Astrid bland annat att erbjuda ett gratis studieprogram för de barn som vill lära sig engelska under sommaren. Delar av det nya kapitalet ska även gå till att integrera AI-plattformen mot engelsklärare i USA och Storbritannien.

”Att prata engelska flytande utan stark brytning har varit för de rika, som kan sitta med en amerikansk eller engelsk lärare. Men genom att koppla lärarna till vår plattform och utnyttja AI kan vi få ned kostnaderna även på  privata språklektioner”, säger Andreas Kullberg. 

Bolaget rekryterar nyligen John Almbecker, med bakgrund från bolag som King och EA,  till rollen som produktchef, 

“Han och hans produktteam håller sig nu mycket nära våra användare för att förstå vad vi gör bra och vad vi kan göra bättre. En viktig del i vår tillväxtstrategi är att bygga “Astrid-fans” som organiskt hjälper oss att växa genom word of mouth”. 

Planen är att fortsätta att satsa på den Vietnamesiska marknaden för att sedan skala upp mot andra delar av Asien. 

”Jag vill bygga en playbook för Vietnam som är en marknad med 100 miljoner invånare. Vi kommer absolut att bygga en global produkt men det är viktigt att se till att det först funkar bra på marknad ett”.

Läs mer