Breakit - Ny satsning från Spotify – tipsar om musik med hjälp av gurus

Ny satsning från Spotify – tipsar om musik med hjälp av gurus

Jon Mauno Pettersson
Jon Mauno Pettersson
02 mar 2016, kl 15:43

Den svenska musikjätten inleder en satsning på oupptäckta talanger – med hjälp av bloggare och sajter.

Jon Mauno Pettersson
Jon Mauno Pettersson
02 mar 2016, kl 15:43

I somras släppte Spotify funktionen Discover Weekly (”Veckans tips”), som skräddarsyr spellistor till användarna baserat på deras musiksmak.

Nu kommer nästa satsning från den svenska musikjätten.

I en bloggpost berättar musikbolaget att man har utvecklat en ny funktion som heter "Fresh Finds". Tanken med den nya implementeringen är att Spotify-användarna framöver ska få hjälp att upptäcka "artister som fångat världens intresse innan deras musik slagit igenom”.

För att göra detta scannar man bland annat igenom nätet och kollar vilka artister som det tipsas om av bloggare och musiksajter, i kombination med data från andra användares lyssnarvanor. 

Detta skiljer sig således från Discover Weekly, där användarna får tips baserade på vad personer med liknande musiksmak lyssnar på på Spotify.

”Genom att analysera lyssnarbeteendena hos våra bästa tastemakers så har vi möjlighet att förutse nya artistgenombrott och filtrera deras kommande hits i spellistor",  säger Brian Whitman, analytiker på Spotify.

Satsningen kan tolkas som att Spotify är intresserad av att ta ett kliv närmare den svenskgrundade musikplattformen Soundcloud, som profilerat sig som en plattform där man upptäcker ny musik. 

Fresh Finds-spellistorna kommer att uppdateras varje onsdag.

Läs mer om:
Läs fler artiklar
Läs nästa artikel