Ida Wargs skönhetsbolag dubblar omsättningen och fortsätter gasa

Ida Warg Beautye-handel

Ida Warg och Cecilia Bergman. Foto: Press

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Influencern och entreprenören Ida Wargs veganska skönhetssatsning går som en raket och siktar mot 100 miljoner kronor i omsättning i år.

“Vi har växt så fort att vi inte riktigt hunnit med”, säger Ida Warg.

Hon har hundratusentals som följer henne i sociala medier – men Ida Warg är också en av de influencers som har tagit steget och blivit entreprenör. Hennes Ida Warg Beauty, som säljer hår- och hudvård på nätet är inne på sitt tredje år, och allt började med en formula för brun utan sol. 

”Det har alltid varit en dröm att starta mitt egna varumärke, men jag har inte tyckt att de förslag jag fått varit seriösa nog. Om jag ska bygga ett bolag vill jag satsa all in, vara delägare och aktiv i produktutveckling och inte bara göra en kollektion”, berättar Ida Warg. 

Så när hon för ett par år sedan kom i kontakt med den svenska distributören Letsfaceit som ville att hon skulle testa deras nya brun utan sol-produkt var hon först tveksam.

”Jag var skeptisk och sa att den här formulan måste vara bättre än den jag använder i dagsläget. Så jag tackade för mötet och gick hem och testade den”, berättar  Ida Warg Beauty. 

Det blev upptakten till varumärket Ida Warg Beauty som i dag säljer allt från brun utan sol till hudvård och hårvård. Under 2020 blev Ida Warg Beauty ett fristående eget bolag som nu ägs till hälften av Ida Warg och till hälften av Letsfaceit. 

Alla produkter är veganska och marknadsförs som cruelty free.

”Jag vill inte tjäna pengar på att utnyttja djurindustrin. Jag tror att fler och fler tänker så och veganska produkter är väldigt efterfrågade. Det går att göra väldigt bra produkter”, säger Ida Warg. 

Ökar kraftigt 

Och det går bra under förra året steg omsättning från 27 till 56 miljoner kronor och vinsten ökade från 3 till 13 miljoner kronor. 

Ida Warg säger att nyckeln till tillväxten bland annat sitter i att de satsar på högkvalitativa produkter till bra priser, kombinerat med hennes egna starka närvaro i sociala medier och ett dedikerat team med lång erfarenhet.

Större delen av omsättningen sker genom återförsäljare som exempelvis Åhléns, Lyko och H&M. Bolaget skeppar till hela Europa och den fysiska försäljningen sker i Sverige, Norge och Finland. 

Pandemin satte till en början lite käppar i hjulen när de nordiska fabrikerna fick svårt att leverera men efter att de problemen har löst sig siktar de nu på att nå ut till ännu fler länder och nyrekrytera. 

”Vi kommer att behöva mer kompetens i bolaget, vi har växt så fort att vi inte riktigt hunnit med”. 

Satsar på bred målgrupp 

Med på tåget som vd redan från start har Cecilia Bergman varit.  Hon berättar att målet är att omsätta hundra miljoner kronor i år. Hittills har bolaget kunnat växa snabbt med relativt få anställda och låga omkostnader och nu är planen att skala upp och rekrytera mer personal. 

Ida Warg Beauty satsar hårt på digital marknadsföring, som sociala medier och programmatiskt marknadsföring, men lutar sig även mot traditionella kanaler som tryckta magasin. 

”Vi satsar på print för att nå en bredare målgrupp. Vi finns på Åhlén och apotekskedjor och vet att vi har bra möjligheter att nå ut till en äldre målgrupp. Vi vill förankra varumärket där också”, säger Cecilia Bergman. 

I starten var det främst försäljningens inom kategorin brun utan sol som drev tillväxten, men nu säljer produkter inom hudvård och hårvård lika bra. Under förra året lanserades Ida Warg Beauty egen e-handel, men den stora tyngden ligger fortsatt på att sälja genom återförsäljare. 

”Vi är i allra högsta grad ett varumärke som finns i retail och kommer att fortsätta göra det”. 

Utöver stora traditionella konkurrenter finns bland annat Therese Lindgrens veganska hudvårdsmärke Indy Beauty på marknaden. Bolaget ser sig dock inte som en konkurrent till Indy och hänvisar till att målgrupperna är olika och Ida Warg Beauty fokuserar inte heller på smink.

”Vi ser en trend av många independent-varumärken som fått mer fokus och tar mer plats. Jag tror inte att marknaden är mättat, det finns istället ett stort intresse att testa något annat än de stora jättarna och de mer etablerade varumärkena”, säger Cecilia Bergman.

Läs mer