Lämnade Sverige för startuplivet i Kina – blir ny krönikör på Breakit

Breakit - Lämnade Sverige för startuplivet i Kina – blir ny krönikör på Breakit
Breakit
Breakit

Tom Xiong, entreprenör och tidigare vd på sajten tv.nu, blir ny krönikör på Breakit. Han kommer bland annat att skriva om entreprenörsskap i Kina kontra Sverige samt trendspana från den kinesiska tech- och startupscenen.

Breakit
Breakit

Breakit kan idag med glädje presentera entreprenören Tom Xiong som ny krönikör på sajten. Tom Xiong startade sitt första bolag redan vid 18 års ålder och blev senare vd för tv.nu . Sajten växte till att bli en av Sveriges största webb- och mobiltjänster med 2,5 miljoner användare och såldes sedermera till mediejätten Schibsted.

För 1,5 år sedan bestämde sig Tom Xiong för att flytta till Shanghai, där han nu startar upp sitt nästa bolag. Den här gången är affärsidén, som fortfarande är hemlig, tänkt att riktas mot den snabbväxande asiatiska marknaden.

Följ Tom Xiongs entreprenörsresa och få en unik inblick i den kinesiska startupvärlden här på Breakit.

Men och först och främst – en kort intervju.

Hur känns det att börja skriva på Breakit?

"Superspännande! Jag sitter ju hela dagarna och funderar på Asien och techindustrin, två ämnen som fascinerar mig oerhört. Så det ska bli jättekul att konkretisera det och dela med mig. Breakit har ju på rekordtid blivit den absolut bästa nyhetskällan för techbranschen, det är en ära att få vara här."

Vad kommer du att skriva om då?

"Lite allt mellan himmel och jord som har med startups, tech och Kina att göra. Mer konkret så är väl planen två parallellspår; lite reflektioner kring entreprenörsskap samt konkreta case på startups som jag tycker att man borde ha koll på. Nu på kort sikt kommer jag fokusera ganska mycket på några konkreta fall där jag verkligen tycker att Kina har lyckats bättre än övriga världen - vilket kommer ha stora implikationer på många svenska startups."

Berätta lite kort om vad du har gjort tidigare.

"Jag startade mitt första bolag när jag var 18 som sen blev två till, där den jag mest är stolt över var en prisjämförelsetjänst. Jag blev sedan involverad i tv.nu 2006 som vi sedan sålde till Schibsted där jag var kvar som VD till 2012. Fantastiskt rolig resa där vi blev en av Sveriges största onlinevarumärken! Sedan flyttade jag till New York och sedermera Shanghai för att starta ett nytt affärsområde för Universum som jag lämnade förra året när det började klia lite för mycket i startupfingrarna igen."

Hur är det att driva en startup i Kina? 

"Allt är annorlunda - men samtidigt väldigt likadant. En av de största utmaningarna som startup här är nog disciplinen att identifiera sin nyckelmålgrupp och hålla fast vid den. Marknaden är så stor, det finns möjligheter överallt och därför en lika stor risk att tappa fokus och bara bli en "nice-to-have"-produkt för sina användare."

Skiljer det sig mycket från Sverige? Ge gärna något konkret exempel.

"Oj! Svårt att välja topplistan, men förutom det uppenbara, det vill säga att ekosystemet är helt annorlunda (inget Facebook, inget Google) skulle jag väl säga att allt handlar om "execution". Bäst produkt vinner, oftast, inte – det står alltid 10 andra team redo att springa snabbare och längre. Antingen en rak kopia av vad du gör eller bara genom att ta målgrupper som du inte hunnit med än. Och riskkapitalet finns där att backa dessa."

"Anledningen till att det är så är ju så klart på grund av storleken av marknaden, är du etta på din grej i Shanghai så har du redan täckt en stad som är nästan tre gånger större än hela Sverige. Men bara en bråkdel av totala marknaden. Så detta leder ju till ett helt annat mindset och vana att konkurrera stenhårt varje dag, "War games mindset" som Andreessen Horowitz kallar det."

Varför bor du i just Shanghai?

"Bra internationell miljö, men forfarande kinesisk. Det är en bra mix av kinesiska och utländska bolag som både opererar lokalt och internationellt."

"20 grader och sol i slutet av februari gör det lite enklare än till exempel Beijing"

Varför tycker du att man ska hålla koll på Kina?

"Inom områden som e-handel, betalningar och messaging är kinesiska bolag idag världsledande. Vill man se in i framtiden så är det Kina man bör studera. I tillägg till detta har giganterna som Tencent och Alibaba stabiliserat sina positioner på hemmamarknaden vilket gör att de nu tittar mycket mer konkret på till exempel den europeiska marknaden. De är redo att ta över världen med i princip outtömliga resurser."

Om Tom Xiong
 

Familj: Gift med Erika 

Ålder: 29 

Utbildning: Gymnasiet och sen entreprenörskapets hårda skola :)

Favorit-app: Just nu: CloudMagic. Kommer förbi Gmail-blockeringen här i Kina. Annars Forza Football (Football Addicts) - vet inte vad jag skulle göra utan den.

Den perfekta dagen (beskriv!): "Vaknar tidigt, hinner med både lite mail, nyheter och träning. Går sen till kontoret, käkar frukost och har en inspirerande todo-lista. Rundar av dagen med en middag med en kompis eller en bra tv-serie

Läs fler artiklar
LÄS MER