Sök

Annonssamarbete med Swedbank

Medtech-entreprenören vann 500 000 kronor: ”Swedbank rivstart blev en katalysator för oss” (så här kan du vinna!)

SwedbankHållbarhet

Anand Kumar och Vesna Simonovska.

Ebba Arnborg

Anand Kumar vann 500 000 kronor i 2018 års omgång av affärstävlingen Swedbank rivstart. Här är hans och juryexpertens bästa tips för dig som vill lyckas i år.

Affärstävlingen Swedbank rivstart är i full gång för tredje gången. I år ligger fokus på att premiera hållbar omställning i företag.

När Anand Kumar ansökte till 2018 års tävling hade han ingen aning om vilken effekt det skulle ha. Han kom till Sverige från Indien för fem år sedan för att forska på Chalmers i Göteborg. 2018 kunde han, tillsammans med sina kollegor Martin Andersson och Saba Atefyekta, starta upp bolaget Amferia som utvecklar medicinska produkter för att bekämpa antibiotikaresistens, bland annat ett plåster.

”När vi ansökte till Swedbank rivstart hade företaget bara funnits i sex månader och jobbade i fasen mellan forskning och prekliniska tester. Tävlingen blev en riktig katalysator för oss att komma vidare”, säger han idag.

Har du en idé om hur ditt företag kan bli mer hållbart? Klart du har! Nominera ditt företag här senast den 2 maj 2021 – och ta chansen att vinna upp till en halv miljon kronor och skärddarsydd affärsutveckling!

Priset: en halv miljon kronor

Amferias affärsidé vann första pris, vilket innebar 500 000 kronor och ett tre månader långt affärsutvecklingsprogram. Anand Kumar säger att mycket förändrades. 

”Vi fick kontakt med rådgivare och potentiella kunder och investerare på ett sätt som annars tar lång tid. Med pengarna kunde vi ta fram en skarp prototyp som vi visade för läkare och kirurger. Dessutom fick vi i en hel del positiv synlighet i samband med tävlingen.”

Hållbarhet har alltid varit en viktig del i Amferias affärsmodell. Att reducera bruk av antibiotika är en av de stora utmaningarna för framtiden, och bolagets teknologi kan bidra till en mer preventiv vårdsituation. 

Kristallklar pitch

Anand Kumar konstaterar att en tydlig hållbarhetsvision är ett vinnande koncept för att komma långt i Swedbank rivstart. Men hans bästa tips till sökande är att lägga extra krut på presentationen.

”Finalisterna får göra en två minuter lång pitch och jag tror att det var där vi verkligen lyckades. Se till att få fram ett kristallklart budskap kring vad ni vill göra – och varför.”

Vesna Simonovska är kundansvarig på Swedbank och en av dem som suttit med i urvalsjuryn under alla tre år. Hennes tips för att ta sig vidare är att vara påläst kring tävlingskriterierna, ha en tydligt definierad fråga som du vill bidra med inom hållbarhet – och presentera det på ett konkret och intresseväckande sätt.

“Du behöver verkligen landa i frågan: ‘Vad vill vi med vårt omställningsarbete och vilken påverkan kommer det att göra?’”, säger hon.

Ta en sak i taget

Även passion, intresse och engagemang för hållbarhet och att göra skillnad tar er långt, menar hon. Och att ta en sak i taget:

“Ingen förväntar sig att just ditt bolag ska lösa alla hållbarhetsutmaningar så fokusera dina resurser på färre delar i taget”, säger hon.

Slutligen vill hon uppmana alla med idéer att söka:

“Det kan vara både de som kommer med stora omdanande idéer men också de som tar små steg i rätt riktning. Båda är lika viktiga. Och att flytta sina idéer från skrivbordet till verkligheten.”

Har ditt företag en idé som kan göra er verksamhet mer hållbar? Klart ni har! Ta chansen att vinna upp till 500 000 kronor och skräddarsydd affärsutveckling! Läs mer och nominera er själva här senast den 2 maj 2021. Lycka till!

Läs mer