Sök

Ilska mot Klarna-chefen Sebastian Siemiatkowski: Slänger personalen under bussen

Klarnafintech

Stefan Lundell

Stefan Lundell

Medgrundare och reporter

Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski får nu hård kritik för sitt underkännande av sina egna säljare.

“Det känns väldigt orättvis att han bara slänger sin egna organisation under bussen”, säger en person till Breakit.

I början av veckan skrev Klarnas vd och medgrundare Sebastian Siemiatkowski ett uppmärksammat inlägg i Facebook-gruppen Svensk E-handel. Där aviserade han att bolagets nordiska säljorganisation skulle göras om i grunden. Han riktade samtidigt tung kritik mot den egna organisationen:

“Tidigare har vi haft en ren säljorganisation vilket inte fungerat så bra eftersom säljarna ofta bara fokuserar på att skriva avtalen, dumpat integrationsarbetet på några utvecklare och sedan låtit vår support, som i sin tur haft tillgänglighetsproblem, hantera all uppföljning och frågor”, slog Klarna-chefen fast.

Ilska och besvikelse

Bland svenska e-handlare hyllades inlägget men internt på Klarna är reaktionerna inte lika positiva. Breakit har talat med personer som jobbat i Klarnas svenska säljorganisation under den period som Sebastian Siemiatkowski beskriver och de är besvikna:

“Vi har kämpat stenhårt och upprepade gånger lyft problemen som finns utan att få gehör. Sedan får man höra att säljarna bara kritar på avtal och slänger skiten vidare till andra”, säger en person med god insyn i organisationen.

Enligt Breakits källor genomfördes den stora förändringen redan i somras men det är först nu som Sebastian Siemiatkowski pratar om den publikt.

I samband med det fick de flesta säljarna i den nordiska delen av Klarna ett erbjudande som innebar att de förlorade sin provisionsbaserade lön samtidigt som ansvaret utökades. Då hoppade många av dem av vilket ytterligare ökade pressen på organisationen.

Många har redan slutat

En annan person som arbetat inom Klarnas säljorganisation säger:

“Merparten av alla säljare har slutat sedan i somras. Den egentliga orsaken till att kunderna varit kritiska är att personalomsättningen varit stor och de som jobbat kvar har förväntats jobba ännu hårdare”.

I grunden tycker de personer som Breakit talat med att den nya säljorganisationen är en bra förändring. Problemet tycks främst handla om att organisationen är underbemannad och på det sättet som deras högsta chef nu kommunicerat förändringen:

“Det känns väldigt orättvis att han bara slänger sin egna organisation under bussen på det här sättet. Istället för att vara lyhörd och stötta oss”, säger en av Breakits källor.

Klockan 13.30 idag, torsdag, är Sebastian Siemiatkowski med i Breakit live – där kommer han få chans att bemöta kritiken.

Läs mer