Sök

Annonssamarbete med Breakit

Breakit stärker svenska SaaS-communityt med nytt nätverk – Leaders in SaaS

SaaSLeaders in SaaS

Fredrik Skantze, Hannah Meiton, Mikael Johnsson, Petter Hedborg och Helen Agering är några av gästföreläsarna i Breakits nya SaaS-nätverk

Diana Demin

Diana Demin

Marknadskoordinator

Premiär för Breakits nya nätverk för ledare i SaaS-branschen. Endast 50 platser. Ansök idag!

Den svenska SaaS-sektorn (Software as a service) växer i rasande fart. Inte minst under pandemin är det en rad molntjänster som fått en rejäl skjuts i tillväxten.

Men precis som för många andra branscher finns det en hel del utmaningar. För hög churn, för långa säljcykler, för bred (eller smal) produkt – eller helt fel pris på produkten är bara några av dessa. 

Man tampas även med större strategiutmaningar som att hitta sin product-market fit – finns det en marknad för din produkt, och kan du möta marknadens behov? Även hur man kan låta produkten i sig styra både kundanskaffning, försäljning och tillväxt – så kallat product-led growth.

Det gäller helt enkelt att konstant vara snabbfotad och lyhörd mot marknaden för att möta kundernas behov – och snabbt kunna skala upp. 

Det är därför Breakit nu dragit igång ett nätverk för ledare i SaaS-branschen – Leaders in SaaS.

Moderator för nätverket är ett välkänt namn inom den svenska SaaS-scenen – Mikael Johnsson. Han ligger bakom riskkapitalbolaget Oxx, som enbart investerar i europeiska B2B SaaS-bolag. I portföljen finns välkända bolag som exempelvis Apica, Funnel och Peak.

“SaaS som affärsmodell har blivit mainstream under de senaste åren. I Sverige börjar det komma fram ett antal bolag som kapitaliserat på detta och har etablerat sig som kategori-ledande bolag med globala ambitioner vilket är otroligt spännande. Samtidigt startas det många väldigt intressanta bolag med mycket talangfulla team som bygger nya SaaS-tjänster", säger Mikael Johnsson.

"Min förhoppning är att vi i Breakits SaaS-nätverk kan sammanföra dessa bolag och team för att utbyta erfarenheter och tips och tricks på vägen så att vi kan bygga fler riktigt stora och viktiga globala svenska SaaS-bolag”, säger Mikael Johnsson.

Nätverket sträcker sig över drygt ett år (med start i september 2021) och det ingår sex fysiska nätverksträffar i Stockholm (det går även bra att vara med på distans) där du får träffa andra medlemmar, diskutera utmaningar och lyssna till noga utvalda gästföreläsare.

Bland dessa gästtalare finns bland annat Fredrik Skantze, grundare och vd för Funnel, Petter Hedborg, grundare och vd för Modular Finance, Hannah Meiton, SaaS-profil och affärscoach på STING och Helen Agering, kommersiell chef på Kognity.

Nyfiken på innehållet? Här är några av ämnena som nätverket kommer avhandla:

  • Rätt mix av inbound- och outboundförsäljning

  • Product led growth – är det bara att lansera en prova gratis eller freemium-modell? Vilka product led growth-principer kan man ta vidare för att förbättra användarupplevelsen och effektivisera go-to-market-processen?

  • Hur ökar vi kundnöjdheten och minskar vår churn-rate?

  • Hur börjar du jobba med din API-strategi och hur mycket tid ska du lägga på det?

  • Finansiering inom SaaS – valen är många, men hur hittar du vad som passar bäst för ditt företag?

  • Behålla och rekrytera nya talanger när man växer fort – i kombination med kravet på en vass onboarding-process som funkar på distans (något som krävs idag)

Ansökan till nätverket är nu öppen. Vi går igenom alla ansökningar löpande – så är du ledare (C-level) på ett SaaS-bolag är det fritt fram att söka idag

Första nätverksträffen äger rum den 24 september 2021. 

Gå med i Leaders in SaaS här! Platserna är begränsade till 50 stycken.

Läs mer