Sök

Kanonstart på året för Lyko – som tror på butikerna

Lyko

Rickard Lyko, grundare av Lyko. Foto: Sara Lindmark

Finwire / Breakit

Finwire / Breakit

Växer kraftigt första kvartalet.

I slutet av mars köpte Lyko upp konkursboet efter Make up store och vd Rickard Lyko flaggade då för att de tittade på fler förvärv.  

Nu redovisar Lyko kraftigt ökande omsättning och ett förbättrat resultat under första kvartalet jämfört med samma period året innan.

"Vår modell fortsätter att bevisa sig, vi förbättrar resultatet samtidigt som vi bibehåller en hög tillväxttakt", konstaterar vd Richard Lyko.

Omsättningen steg 40,1 procent till 438,3 miljoner kronor (312,9). Online växte med 60,3 procent medan retailverksamheten tappade cirka 30 procent.

"När pandemin lättar är vi övertygade om att butikerna är ett bra komplement för att kunna vara det självklara valet för kunden och nå den marknadsposition som vi eftersträvar", skriver Rickard Lyko.

Av Make up stores butiker kommer dock bara tre stycken vara kvar har bolaget berättat tidigare.

"Vi är optimistiska gällande andra kvartalet där vi möter fjolårets enorma försäljningstillväxt, vi har lärt oss enormt mycket under det gångna året och är trygga i att vi har både ett bättre utgångsläge och en större adresserbar marknad", uppger Rickard Lyko.

Hårda siffror från rapporten


• Ebitda-resultat blev 39,8 miljoner kronor (14,6), med en ebitda-marginal på 9,1 procent (4,7).

• Rörelseresultatet blev 19,7 miljoner kronor (-4,8), med en rörelsemarginal på 4,5 procent.

• Resultatet efter skatt blev 15,7 miljoner kronor (-10,8).

• Resultat per aktie hamnade på 1,03 kronor (-0,71).

• Kassaflödet från löpande verksamhet uppgick till 24,7 miljoner kronor (-10,9).

Läs mer