Sök

Annonssamarbete med GetAccept

Här är säljverktyget som ger 30 procent fler avslut: ”E-signering räcker inte i dag”

GetAcceptFörsäljning

Christian von Essen

Christian von Essen

Skribent

Digitaliseringen har förändrat säljprocessen i grunden, och i dag räcker det inte att bara koppla på e-signering. För GetAccept talar kunddatan sitt tydliga språk: att engagera en potentiell köpare i flera olika digitala kanaler ger god effekt på antalet avslut.

Att göra affärer var på sätt och vis enklare förr: man bokade möte, höll sin pitch, skrev avtal och skakade hand. När alla jobbar hemma är säljarbetet både svårare och lättare – om man bara lär sig vad som funkar.

GetAccept har sedan länge erbjudit e-signering som en basfunktion i sin tjänst. Därefter bygger kunderna – oftast säljavdelningar med åtminstone en handfull anställda – vidare med ett virtuellt säljrum där kommunikationen med potentiella köpare kan ske på en rad olika sätt. Ibland funkar sms perfekt för påminnelser, medan chatt eller en videohälsning kan vara bättre när en offert ska förklaras. 

Att gå från analog till digital försäljning ger en åtta gånger så snabb säljprocess och ett högre digitalt säljengagemang ger 30 procent fler avslut, visar siffror från GetAccept. 

Hur kan du öka antalet avslut i säljprocessen? Hur vässar man sin försäljning digitalt? Missa inte webinaret med GetAccept och Breakit den 4 maj där du får svaren! Anmäl dig här – det är kostnadsfritt!

GetAccept samlar hela tiden in anonymiserad data för att kunna utveckla sina produkter. Med datapunkter från över en miljon säljdokument börjar systemet bli kraftfullt. 

Vår data visar tydligt att ett högre digitalt säljengagemang ger 30 procent fler avslut.

”Eftersom vi så småningom vill kunna coacha säljaren att ta nästa steg, analyserar vi datapunkterna genom maskininlärning för att hitta drivande faktorer bakom lyckade avslut,” säger GetAccepts vd och grundare Samir Smajic. 

75 procent avslut med digitala verktyg

Och nu börjar siffrorna tala sitt tydliga språk. Samir Smajic kan konstatera att många säljare tror att de har rott affären i hamn när de skickat över ett avtal. Men det visar sig att detta ofta sker i ett för tidigt skede, utan tillräcklig uppföljning. 

”Endast 50 procent av avtalen blir signerade, vilket borde vara en ögonöppnare för många. Om vi istället jämför med de säljare som använder digitala verktyg som sms eller videohälsningar för att följa upp offerten eller avtalet är siffran 75 procent. Det är tydligt att det personliga engagemanget har stor effekt på antalet avslut.”

”Alla” har e-signering

Samir Smajic poängterar att en säljare i dag måste ta sig förbi mail och e-signering, vilket numera är en hygienfaktor – i GetAccepts system har antalet dokument som skickas för e-signering ökat med 175 procent under det senaste året. Men att kunderna helst sköter sig själva genom self-service menar han är ett vanligt missförstånd.

Endast 50 procent av avtalen blir signerade, vilket borde vara en ögonöppnare för många. 

”De som går från analog till digital försäljning vittnar om att de får en åtta gånger så snabb säljprocess. Men att nå ett avslut kräver fortfarande att du visar mänsklig närvaro och bygger förtroende. Då behöver du ta till flera olika funktioner för att engagera köparen. Även om kunderna är intresserade behöver de hjälp och en personlig kontakt. Vår data visar tydligt att ett högre digitalt säljengagemang ger 30 procent fler avslut.”     

Hur får man då till en lyckad digital försäljning? Det får du reda på på Breakit och GetAccepts kostnadsfria webinar den 4 maj klockan 9 – missa inte det! Få konkreta experttips för att göra fler affärer på vårt webinar – signa upp här!

 

Läs mer