Sök

Tuff smäll mot elsparkcyklarna i Stockholm – kan tvingas betala 20 miljoner varje år

LimeVoiElscooter

Daniel Helldén, trafikborgarråd i Stockholm och Vois vd Fredrik Hjelm Foto: TT

Jon Wahlqvist

Jon Wahlqvist

Webbredaktör

Nya hårdare regler väntar elsparkcykelbolagen i Stockholm.

“Ingen som rör sig i Stockholm ska vara rädd för att snava över en elsparkcykel.”

Nästan över en natt var de överallt i Stockholm under hösten 2018. Elsparkcyklarna hade intagit staden och blev snabbt ett populärt färdmedel för stadsbor som ville ta sig korta sträckor i innerstan.

Men alla var inte lika lyckliga och snabbt spred sig ett missnöje över att sparkcyklarna parkerades eller slängdes på trottoarer och gångvägar. 

Stockholms stad har sedan dess börjat bötfälla bolagen bakom elsparkcyklarna för felparkerade fordon, men nu tar staden kraftigare tag.

“Ingen som rör sig i Stockholm ska vara rädd för att snava över en elsparkcykel”, säger Daniel Helldén, MP, trafikborgarråd i Stockholms stad i ett pressmeddelande.

Därför kommer nu staden kräva polistillstånd med en avgift på 1.400 kronor för bolagen som ställer ut sparkcyklarna. 

I Stockholm finns över 14.000 elsparkcyklar vilket innebär en kostnad på nästan 20 miljoner kronor för bolagen – varje år. 

Men inte nog med det. 

På platser där det finns mycket elsparkcyklar, som populära besöksmål och knutpunkter för kollektivtrafik, kommer staden inrätta särskilda parkeringszoner där cyklarna måste parkeras.

“Vi kommer att tvinga alla som vill hyra ut elsparkcyklar att programmera in stadens parkeringsförbud i sina system”, säger Daniel Helldén.

“För en enskild användare kommer det alltså inte att vara möjligt att avsluta sin resa på en otillåten plats”.

De nya reglerna förväntas träda i kraft 1 juli i år.

LÄS OCKSÅ: Så svarar Voi: "Det är symbolpolitik – det är inte rätt"

Läs mer