Budbee värvar toppchefer – kliver in i ledningsgruppen: "Viktigt steg"

Budbeee-handellast mile

Ann Sonne och Ulrika Linnersjö. Foto: Press

Jon Wahlqvist

Jon Wahlqvist

Webbredaktör och Nyhetschef

Tungt backade budbolaget stärker i toppen.

När restriktioner för att stoppa spridningen av corona-viruset gjorde att vi tvingades hålla oss hemma rusade svenskarna till e-handeln. Men en kraftigt ökad e-handel har också inneburit att konkurrensen på den så kallade “last mile”-marknaden har ökat rejält. En av de starkast lysande stjärnorna är Budbee som bland annat har Kinnevik, H&M Co:lab och pensionsjätten AMF på ägarlistan. AMF gick in som storägare så sent som i januari när Budbee tog in 525 miljoner i en nyemission.

Nu stärker bolaget ledningsgruppen och plockar in Ann Sonne, tidigare kommunikationschef på fastighetsrådgivaren Newsec och Ulrika Linnersjö som senast kommer från rollen som HR-direktör på Doktor.se. Ulrika Linnersjö får den nyinrättade rollen “Chief people officer” medan Ann Sonne blir ny kommunikationsdirektör (VP of Communications).

“Vi växer och lägger grunden för att fortsätta vår resa mot att vara ett techbolag i världsklass och dessa topptalanger är ett viktigt steg i vår resa”, säger Fredrik Hamilton, vd och grundare på Budbee och fortsätter:

“Som entreprenör är man ofta generalist och nu behöver vi specialister som är bäst på sina respektive fält. Det har vi hittat i Ann Sonne och Ulrika Linnersjö.”

Under 2019 ökade Budbee omsättningen kraftigt från 56 till 155 miljoner kronor men gjorde en förlust på 66 miljoner. 

Siffrorna för 2020 är inte kända ännu men bolaget har uppgett att de redan före sommaren hade passerat omsättningen för helåret 2019.

Budbee uppger att bolaget, i och med rekryteringarna, nu har en jämnt könsfördelad ledningsgrupp.

Läs mer