Hannah Widell om livepoddarna: “Pengarna hittar alltid en väg”

Spotify Perfect Day Media
Hannah Widell om livepoddarna: “Pengarna hittar alltid en väg”

Hannah Widell, grundare av Perfect Day Media. Foto: Press / TT

Tobias Blixt

Reporter

Medieprofilen Hannah Widell ligger bakom en av Sveriges absolut största poddar, liksom poddbolaget Perfect Day Media. Nu ger hon sin syn på den heta trenden med sociala poddar.

Liveljud har seglat upp som en riktigt het fråga för många techbolag efter Clubhouse framgångar i år. Appen gick på bara någon månad från en liten skara användare till många miljoner som hoppade på möjligheter att prata i olika rum. 

Sedan dess har det gått snabbt. Sociala medier som Linkedin, Twitter och Facebook har alla börjat arbeta på sina egna konkurrenter till Clubhouse. Samtidigt som Spotify nyligen meddelade att de köpt upp appen Locker Room, som erbjuder en liknande tjänst. 

En som tror på liveformatets dragningskraft är medieprofilen och poddbolaget Perfect Day Medias grundare Hannah Widell. Perfect Day har poddar som Alex och Sigges Podcast och Ursäkta, som ligger etta och tvåa på Poddindex lista över de största kommersiella poddarna i Sverige.

De har själva satsat på liveshower av sina poddar innan, även om de evenemangen har fått pausas under coronapandemin.

“Jag tror att det kommer vara en jättestor grej med livepoddar. Antagligen lika stort som vanliga podcasts kommer att vara. Men efter coronapandemin tror jag att fysiska livepoddar kommer att bli ännu viktigare. Det finns ett uppdämt behov av att komma ut och se personer”, säger hon.

“Mycket av dragningskraften i det här ligger i att det har varit ett sätt att få vara med i stunden, det ofiltrerade samtalet”, säger Hannah Widell.

Vad tror du om framtiden för appar som Clubhouse?

“När Clubhouse kom så vände sig alla dit och tyckte att det var väldigt spännande, jag var också där. Sen dog det ut lite oroväckande snabbt. Men jag gillar livekänslan och jag hoppas att det utvecklas. Det jag tycker är lite problematiskt är bristen på lagringsmöjligheter. Jag tror att man vill kunna spara och använda ljudet.”

Hur ser du på möjligheterna att tjäna pengar på den här typen av innehåll framöver?

“Pengarna hittar alltid en väg, men jag tror att det kommer att ta sin tid i appar som Clubhouse. Någonting som jag tror kommer bli viktigare i det här segmentet är olika betallösningar, att om man vill lyssna på ett spännande samtal så får man betala för det. Det är mer sannolikt än att det skulle komma en reklampaus i samtalet.”

Vilka andra viktiga trender ser du i poddsegmentet just nu?

“Det vi fördjupar oss i just nu är alla nya möjligheter som finns kring innehållet. Det har vuxit fram en större marknad för olika nischade poddar, men också nyhetspoddar som är stora utomlands men som inte riktigt har fått samma genomslag i Sverige ännu.”

Läs fler artiklar
LÄS MER