Sök

Annonssamarbete med Almi Invest

Här är 7 vassaste tipsen för exit via uppköp – direkt från proffset

Almi InvestExit

Joachim Karlsson, vd på Almi Invest

Jennifer Bonér

Funderar du på att sälja ditt bolag eller har du investerat i ett bolag som har uppköp som exitstrategi? Läs det här först – Almi Invests vd Joachim Karlsson ger sina vassaste tips för alla som ser uppköp som en exitstrategi.

Siktar du på att sälja ditt bolag så är investeringsviljan hög just nu, speciellt om du har ett tech-bolag. Men det kommer att krävas en hel del av bolaget och ledningen för att klara den tuffa granskningen från uppköparen, oavsett om det är Google som knackar på dörren eller en något mindre aktör. 

Joachim Karlsson, vd på Almi Invest, har erfarenhet av att genomföra uppköp och har dessutom själv varit med om att bli uppköpt i rollen som bolags-vd. Idag bossar han över Almi Invest som rankas på plats tre vad gäller antalet exits i Europa, varav åtta stycken skedde via uppköp under 2020. 

Vi bad honom ge sina 7 bästa tips inför en bolagsförsäljning:

1. Ha koll på vad som driver exitvärde

Det som driver upp och ned bolagsvärdet är framförallt ditt kunderbjudande, marknadsposition och framtida marknadspotential.

Har du partnerskap med de stora spelarna i dina marknadsvertikaler är det en viktig faktor både ur ett affärsutvecklingsperspektiv såväl som ett exitperspektiv. Har du skyddat ditt IPR och andra värden på rätt sätt? Är teamets erfarenheter, kompetenser och dynamik attraktivt för köpare? Hur skalbar är affärsmodellen och ökar lönsamhet och intäkter årligen? Visar du att bolaget kan leverera högkvalitativa innovativa produkter och tjänster tillsammans med en lojal kundbas?

Kan du svara ja så har du goda chanser att sälja ditt bolag.

”Våra bästa investeringar har byggt på avancerad innovativ teknik och branscherfarna team med skin in the game”, säger Joachim Karlsson

2. Var säljbar från dag ett – ordning och reda är ett måste!

För att maximera värdet på ditt bolag så gäller det att bygga in rutiner och att ha ordning och reda från dag ett. Då är du förberedd för ett uppköp och en granskning/due diligence från en potentiell köpare går smidigare.

Skapa ett due diligence/datarum där du samlar allt såsom finansiell data, legala avtal, kunddata, affärsplaner, patent, styrelseprotokoll mm. Rekrytera en bra finanschef för att få till en strukturerad uppföljning och rapportering av viktiga KPI:er. Då kan du alltid vara redo för bud.

3. Överväg för- och nackdelar med uppköp

En köpare av ert bolag kan vara finansiell eller industriell. Fördelarna med att bli uppköpt av en industriell tagare är att du får ett strategiskt ägande där bolagets affär kan växa. Det är också större chans att du får bättre betalt med en strategisk köpare om denne ser synergier med förvärvet.

Ett uppköp jämfört med notering innebär färre regulatoriska krav och administration. Det kan också vara en fördel att bolaget är mindre synligt. Samtidigt är det viktigt vid ett industriellt uppköp att hitta rätt matchning både strategiskt och kulturellt. Det är viktigt att ta reda på om uppköparen har möjlighet och avsikt att satsa på bolaget för att inte riskera att prioriteras bort för andra initiativ.

4. Ta fram business case anpassat per köpare

När du ska ut och sondera intresse bland köpare så ta fram teaser/one pager samt fördjupande business case anpassat per köpare. Ha svar på vilka som strategiskt vinner på att köpa just er. Identifiera vilka mervärden du kan tillföra potentiella uppköpares bolag. Visa tydligt om ni har komplementära produkter/tjänster.

Ställ er frågor såsom: Hos vilken tagare finns störst möjlighet att växa? Var finns tagarna – hos konkurrenten, kunder, partners eller leverantörer? Kan du dra nytta av deras distributionsnätverk på nya marknader? Blir potentiella köpare av med en konkurrent? Kan köparen spara kostnader eller få möjlighet att distribuera sina produkter och tjänster via din kundbas? Och sist men inte minst, vilka av de identifierade tagarna har finansiella muskler för att köpa er just nu?

5. Preppa internt – säkra förankrat beslut i ägargruppen

Se alltid till att ägargruppen är med på exitplanerna och ta beslut om exit i ägargrupp och styrelsen. Var överens om på vilka villkor som bolaget är redo att sälja. Är det en andel eller hela bolaget?

Ta ställning till hur fortsatt engagemang från ledningspersoner ska se ut samt en indikativ prisnivå som ni är beredda att sälja bolaget för. Det underlättar att ha erfarenhet av uppköp internt (i tex styrelsen eller ledningsgruppen) men ofta är också det värdefullt att använda sig av rådgivare.

6. Matcha synergier - annars risk för misslyckande

Som aktiv i säljprocessen behöver du även göra din granskning av intresserade uppköpare så att bolaget kan utvecklas väl i den nya företagsmiljön och bli mer konkurrenskraftigt.

Många förvärv misslyckas tyvärr med att nå de förväntade synergierna så försök ta reda på så mycket du kan vad gäller kulturella skillnader, svåra internpolitiska frågeställningar, skillnader i ledningstyper, och risker att förlora nyckelmedarbetare.

Viktiga faktorer är också att sätta gemensamma mål och prioriteringar samt en kvalitativ marknadskommunikation såväl som internkommunikation i samband med uppköpet.

7. Var vass i slutförhandlingarna

Tänk på att uppköp är mer än bara prislappen. Förhandla om dessa villkor och hur betalningen ska ske. Om du har lyxen att ha fler intresserade köpare, se om det går att förhandla upp för låga bud.

Här kan det vara klokt att ställa budet emot om det kommer komplexa och mindre fördelaktiga strukturer i och med uppköpet. Vilka garantier ska det säljande bolaget lämna? Ta också in i förhandlingen om medarbetare ska bli anställda i det nya bolaget, hur länge ledningen ska stanna efter uppköpet och var verksamheten ska bedrivas.

Titta särskilt på hur stor andel av budet som är kopplad till framtida (osäkra) resultat. Allt går att förhandla om.

Få ännu fler expert-tips från Almi Invest här! 

Läs mer