Sök

Acast-grundarnas nya startup Sesamy går till attack mot Storytel: “Bara plattformarna är nöjda”

SesamyE-böckerLjudböcker

Karl Rosander och Måns Ulvestam är tillsammans med Markus Ahlstrand (ej med på bilden) grundare till Sesamy. Foto: Press

Olle Aronsson

Olle Aronsson

Medgrundare

Grundarna bakom podcastappen Acast har jobbat i två år med sitt nya bolag Sesamy – som lanseras idag.

Målet är att riva ner världens betalväggar och låta användarna köpa innehåll styckvis.

Först ut blir bokbranschen.

“Vi tror att vi har nått peak subscription. Folk har inte råd med fler abonnemang. Abonnemang är bra om du är storkonsument men inte annars”.

Så säger Måns Ulvestam, medgrundare till Acast, och orden kan ses som en programförklaring till Sesamy, ett projekt som Breakit kunde avslöja tidigare i december.

Med sig har han som vanligt parhästen Karl Rosander, också medgrundare till Acast. Tredje medgrundare med lika stort ägande är utvecklaren Markus Ahlstrand som av de andra två beskrivs som “vårt tekniska geni”.

Ahlstrand och techteamet bygger tjänsten från spanska Malaga. När Breakit ringer upp Acast-grundarna är Karl Rosander på väg ner dit med flyget – så Måns Ulvestam sköter det mesta av snacket.

Markus Ahlstrand, i mitten, är medgrundare till Sesamy och hjärnan bakom tekniken.

Ulvestam beskriver marknaden för digitalt innehåll som ett samspel mellan tre parter: Innehållsskapare, plattformar (mellanhänder) och konsumenter.

Målet bör vara att alla tre ska vara nöjda.

Kritiserar Storytel-modellen

Men i fallet ljudböcker och e-böcker är det inte så, enligt Sesamy-grundarna.

“Vi börjar med ljudböcker eftersom det är en marknad där bara plattformarna är nöjda. De andra två parterna i ekosystemet är inte nöjda. Många förlag tycker de får för lite betalt för böckerna, och för de kunder som inte är storkonsumenter blir det väldigt dyrt att bara lyssna på en halv ljudbok i månaden när prenumerationspriset är 169 kronor på till exempel Storytel”, säger Måns Ulvestam.

Rent praktiskt fungerar Sesamy såhär:

  • Tjänsten, som lanseras på onsdagen, låter användarna köpa e-böcker och ljudböcker styckvis i stället för att prenumerera. 
     

  • Tanken är inte att du måste lyssna via en särskild Sesamy-app. I stället köper du boken och kan ta del av den på valfri plattform, till exempel din vanliga podcastapp.
     

  • Böckerna går att köpa på en rad olika ställen, till exempel via Sesamys sajt. Sedan sparas de i ett “Sesamy-valv” – men du måste som sagt inte lyssna där.
     

  • Sesamy får intäkter genom att lägga på en kostnad när de tar betalt av konsumenterna. I praktiken blir det som att de köper böcker av förlagen och sedan säljer dem vidare till en högre kostnad – men exakt hur stor marginal Sesamy har vill grundarna inte kommunicera.

Tekniken som gör att du kan betala för digitalt innehåll och sedan lyssna i vilken app du vill påminner om den modell som Acast lanserade så sent som igår, tisdag.

Måns Ulvestam är dock noga med att påpeka att tanken inte är att konkurrera direkt med hans gamla bolag.

“De håller på med poddar och vi håller på med böcker, så det är olika saker”, säger han.

En annan viktig skillnad är att Acast i sig är en plattform där du ska lyssna – medan tanken med Sesamy är att spela en roll under ytan.

Går emot megatrenden

Att fokusera på styckköp i stället för prenumerationer kan ses som en motreaktion mot den megatrend som sker just nu, där många företag går över till en abonnemangsmodell.

Det gäller inte bara film och musik. Även tung B2B-mjukvara säljs numera med en så kallad SaaS-modell och allt från tuggummin till skönhetsbehandlingar kan köpas som prenumeration.

Sesamy har vid lanseringen på onsdagen i Sverige avtal med 287 bokförlag, bland andra
Bonnier, Norstedts och Natur & Kultur. Därmed kan konsumenter nu köpa böcker från Camilla Läckberg, Alex Schulman och Jan Guillou genom Sesamy.

Värt att notera i sammanhanget är att Bonnier (med tjänsten Bookbeat) och Norstedts (som ägs av Storytel) båda samtidigt driver egna ljudbokstjänster med prenumerationer.

Målet på lång sikt är att Sesamy ska bredda sig och erbjuda styckvis köp av innehåll inom alla innehållskategorier: Musik, film, tv-serier och nyheter.

Grundarna har sålt alla sina aktier i Acast och har på så vis kunnat finansiera satsningen med egna medel.

Hur mycket har ni själva investerat i Sesamy?
“Det vill vi inte berätta. Men vi kan säga såhär: Vi har hållit på i två år och skrivit 350000 rader kod. Det är inte gratis”, säger Måns Ulvestam.

LÄS MER: Prenumeration är världens hetaste affärsmodell – här är hotet som kan förstöra allt

Läs mer