Sök

Finanschef sparkas från Tidal - usel tajming inför riskkapitalrunda

Tidal

Foto: AP/Joel Ryan

Jon Mauno Pettersson

Jon Mauno Pettersson

Chefredaktör

Toppchefen Chris Hart har enligt källor till Breakit sagts upp. Detta på grund av att han inte delar den övriga ledningens syn på hur musikbolaget redovisar sina användarsiffror.

This article is also available in English.

Tidal må betyda tidvatten, men den senaste tiden bör nog snarare liknas vid en storm för det Jay Z-ägda musikbolaget. Under det gångna året har bolaget genomfört nedskärningar, sparkat toppchefer och kämpat med att öka antalet användare. 

Och nu fortsätter turbulensen. 

Enligt källor till Breakit har bolaget beslutat sig för att sparka sin finanschef Chris Hart från bolaget. Enligt uppgiftslämnarna ska toppchefen bland annat ha tvingas lämna bolaget eftersom han inte delade den övriga ledningens syn på hur Tidal ska redovisa sina användar- och lyssnarsiffror.

Så sent som för en vecka sedan rapporterade sajten Digital Music News att Tidal vägrar att dela med sig av sin streaming-data till Nielsen Music, som registrerar streamingstatistik.

Detta har bland annat, enligt sajten, gjort att stjärnartisten Kanye West som valt att släppa sitt senaste album exklusivt på Tidal inte kan klättra in på Billboard-listan.

Detta eftersom den topplistan bygger på Nielsen Musics statistik.

Tidal har inte bekräftat Breakits uppgifter om Chris Harts avgång. När vi kommer i kontakt med bolagets operativa chef, Nils Juell, svarar han undvikande på frågorna.

”Nej, så ligger det inte till, så vitt jag vet. Men du borde kontakta vår pressavdelning”, säger han, och fortsätter därefter att hänvisa till pressavdelningen.

När Breakit senare försöker kontakta honom med ytterligare frågor och förtydliganden, både via sms och telefon, avböjer han att svara. Inte heller bolagets pressavdelning återkopplar till oss när vi ber dem sätta oss i kontakt med Chris Hart.

Chris Hart är långt ifrån den första personen på ledningsnivå som tvingats sluta på bolaget. Sedan Jay Z köpte det svensk-norska börsbolaget Aspiro för 464 miljoner kronor för drygt ett år sedan har bolaget hunnit byta vd två gånger, samt gjort stora förändringar i organisationen.

Bland annat har Tidal dragit ned på antalet anställda i Sverige och Norge, där bolaget ursprungligen grundades.

Förutom turbulens på personalfronten har Tidal även ett par tunga år i bagaget rent ekonomiskt. Under 2014 landade omsättningen på 303 miljoner kronor och förlusten 84 miljoner kronor.

Några siffror för 2015 har inte offentliggjorts, men som Breakit tidigare har kunnat avslöja uppges Jay Z ha tröttnat på att finansiera det förlusttyngda kalaset ur egen ficka.

Detta ska vara en av anledningarna till att Tidal numera är till salu, där Spotify så sent som förra veckan pekades ut som en potentiell köpare.

Hur många som faktiskt betalar för Tidals musiktjänst är i dagsläget hemligt. När Aspiro innan försäljningen till Jay Z drev musiktjänsterna Wimp och Tidal hade bolaget sammanlagt en halv miljon användare. När Jay-Z sedermera tog över bolaget slog han ihop musiktjänsterna och lät den befintliga prenumerantstocken bli grunden i det återlanserade Tidals användarskara.

I höstas, drygt ett halvår efter förvärvet, firade bolaget en miljon betalande användare. 

För att sätta den siffran i ett sammanhang kan man jämföra bolaget med Apple Music, som sedan lanseringen av sin musiktjänst i somras lyckats attrahera 10 miljoner betalande användare.

Breakit har sökt Chris Hart och Tidal för ytterligare kommentarer men de har avböjt.

Läs mer