Sök

Ikea satsar på startupen som vill hjälpa oss att hitta rätt – ska maxa hemleveranserna

Ikeawhat3wordsInvestering

Krister Mattsson på Ingka Investments. Foto: Press

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Investerar i brittiska karttjänsten.

Ingka Investments, Ikeas investeringsarm, gör en satsning på den brittiska startupen What3words. Bolaget har utvecklat en karttjänst som delat upp världen i 57 triljoner kvadrater på 3x3 meter som förses med ett eget namn, en kombination på tre ord. Som bolagsnamnet antyder räcker det sedan att säga eller skriva de tre orden för att navigeras till platsen. 

Ingka Investments går in med 12 miljoner brittiska pund, motsvarande 140 miljoner kronor, i What3words. 

Krister Mattsson på Ingka Investments säger att deras intresse för bolagets teknik grundar sig på ett ökat behov av hemleveranser där skalbara och hållbara lösningar blir allt viktigare. 

”Vi ser ett värde i att hjälpa till att stötta och bygga upp ett universalt adressystem som kan leda till bättre kundupplevelser där exakta lokaliseringar av platser möjliggör för en minskning av färdmil och minskar klimatavtrycken från hemleveranser”, säger Krister Mattsson. 

Utöver att förbättra leveranser finns det gott om andra användningsområden för Whathat3words, exempelvis att underlätta för hjälporganisationer att hitta rätt i kriser eller bara guida människor i deras vardagliga liv. 

What3words grundades i London under 2013 av Chris Sheldrick. 

Läs mer