Lyko köper upp Make Up Stores konkursbo

Lyko Make Up Store e-handel
Lyko köper upp Make Up Stores konkursbo

Mika Liias, vd och grundare Make Up Store

Finwire / Breakit

E-handelsbolaget Lyko köper konkursboen från Make Up Store och Make Up Shop Sweden, som sattes i konkurs för cirka två veckor sedan.

För lite mer än ett år sen gick den klassiska sminkkedjan Make Up Store in i rekonstruktion. I ansökan skrev bolaget att de hade hamnat i en pressad ekonomisk situation och inte kunde betala löner, skatter och skulder till leverantörer.

Bolaget hade då skulder på 18 miljoner kronor och planen var då att göra om affärsmodellen och bland annat flytta produktionen till billigare fabriker och stänga butiker som inte var lönsamma.

Men för två veckor sedan kom beskedet: Make Up Store går i konkurs.

Nu står det klart att e-handlaren Lyko köper upp det klassiska sminkbolaget. Förvärvet sker genom dotterbolaget B&B Borås och tillträde sker senast 9 april, skriver Lyko i ett pressmeddelande.

"Make Up Store är ett starkt, anrikt varumärke vars kunnande vi har stor respekt för och de har länge ingått i vårt sortiment. Vi ser en stor potential i att tillföra våra skalfördelar och vår kompetens inom fysisk och digital handel och ser fram emot att med varsamhet förädla varumärket och produkterna", säger vd Richard Lyko.

Förvärvet gäller bolagens varulager, inventarier och immateriella tillgångar samt en rätt att förhandla om fortsatta hyresförhållanden för 13 butiker i Sverige. Några finansiella detaljer kring affären avslöjas inte.

"Jag ser stora möjligheter till ytterligare vertikala förvärv i framtiden, då det har visat sig framgångsrikt för oss tidigare. Det är en naturlig del i vår sortimentsstrategi för expansion i Europa", säger Richard Lyko.

Klassisk svensk butikskedja

Make Up Store slog upp sin första butik 1996 på Drottninggatan i Stockholm. Sedan dess har bolaget öppnat upp butiker i mängder av svenska städer och även etablerat sig internationellt. 2018 hade bolaget 260 försäljningsställen i 22 länder. En del butiker drivs av koncernen, andra via franchisetagare. Försäljning sker också via e-handel.

Men de senaste åren har konkurrensen på marknaden blivit stenhård. Bianca Ingrossos Caia Cosmetics har från ingenting gått till en omsättning på strax över 50 miljoner med vinst och börsnoterade Lyko omsätter långt över miljarden.

Lyko omsatte 1,65 miljarder under 2020, vilket var en ökning från 1,17 året innan.

Vd:n Richard Lyko har tidigare flaggat för att butiker är en viktig del av bolagets strategi framåt.

"Vi är övertygade om att butikerna är en viktig del i vår fortsatta tillväxtresa, inte minst varumärkesstärkande. Vi ser löpande över våra butiker för att säkerställa att vi har attraktiva lägen", skrev han exempelvis i bokslutet.

Läs fler artiklar
LÄS MER