Sök

Noquo Foods byter namn till Stockeld Dreamery – ska bygga stort forskarteam

Noquo FoodsStockeld DreameryFoodtech

Sorosh Tavakoli och Anja Leissner, grundare av Stockeld Dreamery. Foto: Press

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Gör storsatsning på forskning inom växtbaserad mat.

Videoplaza-grundaren Sorosh Tavakoli har sedan ungefär två år tillbaka arbetat på en satsning inom vegansk ost under namnet Noquo Foods, ett bolag som han grundat tillsammans med bioteknikern Anja Leissner. 

Under början av 2020 tog bolaget också in 34 miljoner kronor från investerare som Northzone, Inventure, Creandum, Soundcloud-grundaren Eric Wahlforss och Astanor Ventures.

Två år senare meddelar Sorosh Tavakoli att bolaget gör en hel rebrand av bolaget som byter namn till Stockeld Dreamery. Fokus kommer att ligga på utveckling och forskning inom nya växtbaserade ostprodukter, där den första ska lansera nu under våren mot utvalda restauranger.

Ska mer än dubbla personalstyrkan

Utöver det nya namnet så ska bolaget, som idag består av totalt 11 personer, också sikta på att växa sitt team inom forskning och utveckling med ytterligare 15-20 personer de kommande 18 månaderna.

“Det som är anmärkningsvärt med att vi går ut och anställer så här många människor inom bara forskning och utveckling, det är att vi får ett av de största och mest ambitiösa teamen i Europa i forskning inom livsmedel”, säger Sorosh Tavakoli och fortsätter.

“För oss med bakgrund inom tech så låter det kanske inte så mycket med 15-20 kodare, men att så många forskat om livsmedel är väldigt sällsynt även inom de stora bolagen.”

Sorosh Tavakoli beskriver deras vision som att skapa världens mest ambitiösa ost. Idag är kanske Violife, som köptes upp av matjätten Upfield 2019, det mest kända varumärket inom kategorin, men enligt Tavakoli vill de hitta en produkt som går utanför vegan-stämpeln.

“Vi hade en känsla när vi gick in i det här att det finns väldigt mycket att göra. Vi har bekräftat att det finns stor potential inom kategorin och att väldigt lite har gjorts, det är ett outforskat området att jobba med växtbaserade proteiner. Om vi ska få folk att äta mer växtbaserat och hållbart så måste vi kunna erbjuda produkter som är goda och som människor vill äta”, säger han.

Hur ser kapitalbehovet ut när ni växer så mycket?

Hittills har vi kunnat göra väldigt mycket med väldigt lite pengar. Men med de ambitioner vi har så kommer vi definitivt behöva mer kapital. Men det är inget som jag kan kommentera just nu.”

Stockeld Dreamery har också rekryterat sin första säljchef i Magnus Andersson. Han var tidigare samma roll på tyska storkoncernen Henkel i Sverige.

“Vi har gjort en rad seniora rekryteringar nu och den kaliber av människor som söker sig direkt till oss är ofta beredda att gå ner i kompensation för att vara med på den här resan.  Jag har aldrig varit med om det tidigare på det här sättet och det känns enormt kul.”

Under 2019 hade Stockeld Dreamery ingen omsättning och ett minusresultat på 750.00 kronor.

Läs mer