Sök

Sjung ut - svensk startup har lösningen för alla sångfåglar

IsovoxVeckans Break?

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Philip Olsson och Isovoxs ljudisolerade låda ska bli räddningen för dina grannar.

Varje helg skriver vi om ett nytt bolag som lanserar en produkt eller ny tjänst, under rubriken “Veckans Break?”. Den här veckan är det Isovox tur.

Bolaget tillverkar en slags ljudisolerande låda för sångträning och sånginspelning. Lådan kan påminna lite om den typen av bås som finns i vallokaler men den har välisolerade väggar runt personen, så att ljud inte kan färdas vare sig in eller ut ur lådan.

Tanken är att professionella sångare ska kunna öva hemma i lägenheten utan att störa grannarna, något som bolagets grundare Philip Olsson själv har behövt handskas med.​

“Jag är själv sångare och vet hur svårt det är att öva sång utan att störa grannar. Innan kunde jag göra så att jag brände en hundralapp på bensin och åkte iväg en sväng för att träna. Man märkte ju snabbt att det inte var jättebra men det fanns inte så mycket hjälpmedel för just det”, säger Philip Olsson.

Trots att själva produkten precis har tagit sig ut ur teststadiet har bolagen redan börjat få omsätting - även om det fortfarande handlar om mindre summor.

“Under testperioden har flera personer varit så nöjda att de har köpt testprodukten”, säger Philip Olsson.

Den portabla inspelningsstudion, eller isolationslådan, kostar i dagsläget 7000 kronor. Prylen riktar sig med andra ord inte till vem som helst. Målgruppen är just professionella sångare.

Philip Olsson hävdar dock att konkurrenternas motsvarigheter är betydligt dyrare och dessutom inte anpassade för privata bostäder.

Än så länge går majoriteten av bolagets försäljning genom den egna hemsidan men bolaget jobbar även med att öka försäljningen i fysiska butiker.

“Nu är vi i en startperiod för att få ut produkten internationellt och har nyligen landat en stor samarbetspartner inom området”, säger Philip Olsson.

Hittills har han drivit och finansierat bolaget helt själv. Han flaggar samtidigt för att det kan bli aktuellt att ta in kapital i framtiden, dock inte bara för pengarnas skull.

“Det har ju dykt upp några förfrågningar. Vissa har man tackat nej till och andra får man titta lite närmare på. Men i så fall måste det vara något mer än bara ekonomi. Det som behövs är kompetenser kring att få ut varumärket på olika sätt. Investeraren måste kunna skapa nya möjligheter för bolaget också”, säger han.

Läs mer