Grundare, vd och kontorsfixare? Här är knepet för att slippa en av rollerna

Ikea Inredning
Grundare, vd och kontorsfixare? Här är knepet för att slippa en av rollerna

Många tror att de behöver fixa allt själva när det kommer till att inreda sitt kontor – och blir positivt överraskade av de servicetjänster som IKEA erbjuder till företag. © Inter IKEA Systems B.V.2021

När företaget växer till sig dyker nya utmaningar upp. Att fixa ett trivsamt kontor med smakfull inredning tar sin tid – och vems uppgift är det egentligen? IKEA har kanske lösningen på problemet.

En entreprenör har många roller. Men måste kontorsfixare vara en av dem? Allt fler upptäcker bekvämligheten i att outsourca inredningsarbetet till proffs.

IKEA är för många den naturliga startpunkten på resan mot det nya kontoret där företaget ska utföra sin magi under de kommande åren. Men det finns också en bild av att det handlar om att lägga en hel del tid på att kånka kartonger, hyra släp, montera möbler och trassla med kablar.

Sugen på att spara tid? Boka ett onlinemöte med en företagssäljare och ta reda på hur!

Det många inte vet är att det finns lösningar för detta. Catarina har jobbat på IKEA i 20 år och är i dag chef för kedjans företagsförsäljning i Stockholm. Hon basar över nio anställda i Barkarby och lika många i Kungens kurva, vars arbete är att tillgodose företagskundernas väldigt varierande behov.

Vi vill att företagen ska kunna ägna sig åt det de är bäst på.

”Det roligaste jag vet är att jobba med företagskunder”, säger hon. ”Många tänker nog att de ska behöva göra allting själva, men blir väldigt positivt överraskade är de ser att vi kan hjälpa till med allt från idé till färdigimplementerad lösning! Allt fler tilltalas också av vårt starka hållbarhetsarbete.”

Ta hjälp av en företagsinredare på IKEA, som tar fram ett komplett inredningsförslag i linje med er företagsprofil.

Från ax till limpa

Catarina poängterar att varje kund är unik och har kommit olika långt i det egna inredningsarbetet.

”Vi brukar alltid ta ett första möte – antingen ses vi digitalt eller i varuhuset, eller så åker vi ut med en inredare till kunden för att se vilka förutsättningar och önskemål som finns.”

Slipp kontorsfixarrollen – läs mer om hur företagsinredaren kan fixa ett trivsamt kontor till er

Därefter kan företagsinredaren ta fram förslag, komplett med planritning, moodboard och alltid med tanke på företagets unika profil och identitet – från 68 kr/m2 ex moms. Det handlar om att hitta en lösning som passar både behov och plånbok.

Ju mer vi vet om företagets behov, desto närmare kan vi komma från dröm till verklighet.

”Vi erbjuder dessutom möjligheten att komma ut och montera möbler och belysning på plats. Många kunder lägger en beställning till oss via telefon eller mail också. Vi kan plocka ihop allt och erbjuder flera alternativ för frakt. Vi kan också montera möblerna och hjälpa till med installation och färdigställande.”

Slipp slitet med att bära, montera och installera. Med servicetjänsterna från IKEA kan ni få hjälp med allt, hela vägen.

Faktura, leasing och second hand

IKEA hjälper alla typer av företag. Privata och offentliga. Kontor, butiker, frisörer, caféer, hotell, och fastighetsägare som ska göra rotrenoveringar eller byggföretag som ska bygga nytt.

Som företagskund handlar man enklast genom att skaffa ett företagskonto – då kan man handla mot kostnadsfri faktura online eller i varuhuset - med kort eller rekvisition. Med företagskonto får man även ta del av alla IKEA-family priser och får nyheter och erbjudande på mail varje månad.

"Man kan också leasa möbler av oss och vi undersöker möjligheten att erbjuda uthyrning. Genom vår second hand service köper vi också tillbaka gamla IKEA-möbler från företag som kanske vill byta ut eller helt enkelt skala ner," säger Catarina.

Men den största styrkan, menar Catarina, är just enkelheten och tidsbesparingen för entreprenören.

”Vi vill att företagen ska kunna ägna sig åt det de är bäst på. Vissa blir väldigt överraskade – ’behöver vi inte ens åka till varuhuset?!’. Men att boka ett möte är enkelt och kostar ingenting. Ju mer vi vet om företagets behov, desto närmare kan vi komma från dröm till verklighet.”

Vill du få fler tips på smarta inredningslösningar till jobbet? Inspireras här!

Läs fler artiklar
LÄS MER