Techbonden startade Blipp på Östermalm men driver bolaget från hästgården: “Hatar att det är så”

Blipp bilhandel
Techbonden startade Blipp på Östermalm men driver bolaget från hästgården: “Hatar att det är så”

Filip Samuelsson, grundare Blipp. Foto: Istockphoto/press

Stefan Lundell

Medgrundare och reporter

För att övertyga investerare och kunder registrerade han sitt bolag på en flashig adress nära Stureplan.

Men i verkligheten byggde Filip Samuelsson sitt snabbväxande techbolag från en hästgård på västgötaslätten.

“Vi såg det som en affärsrisk i fall vi inte hade ‘rätt’ adress”, säger han.

Han kallar sig för “Techbonden” och driver ett av Sveriges snabbast växande techbolag från sin hästgård utanför Karlsborg på västgötaslätten.

Men när Filip Samuelsson, alias Techbonden på Instagram, tillsammans med sin medgrundare Jonny Lindén drog igång det som idag är startupen Blipp så bytte de bolagets adress till en flott adress på Östermalm i centrala Stockholm. Tanken var att öka trovärdigheten då Blipp vid den tiden inte hade någon varumärkeskännedom alls.

“Jag hatar verkligen att det är så men min känsla är att om du har postadress till exempel Karlsborg så är det ett minus vid första intrycket av bolaget”, säger Filip Samuelsson och fortsätter:

“Folk gör ofta en snabbkoll för att se att man är seriös. Då kan en adress på Östermalm vara en signal om att allt är okej. Personligen tycker jag att det är rent trams men man vill inte riskera något”.

Ville inte chansa

I uppstartskedet av bolaget ville inte Filip Samuelsson och hans partner Jonny Lindén (som bor i Nacka utanför Stockholm) ta några risker:

“Det har varit ett aktivt val att behålla adressen från vår sida även om vi inte har något kontor där. Vi såg det som en affärsrisk i fall vi inte hade ‘rätt’ adress” i början”, säger Filip Samuelsson.

Idag, knappa tre år efter starten, så är duon redo att byta postadress igen. Men då skulle det inte bli till någon flashig adress, nära Stureplan, utan till platsen där verksamheten verkligen bedrivs:

“Det vore kul att ha adressen till vårt kontor i Karlsborg. Här planerar vi att på några års sikt ha ett 40-tal medarbetare”, säger Filip Samuelsson.

I fjol ökade omsättningen från 25 till 42 miljoner kronor och bolaget gjorde en förlust på 0,4 miljoner kronor (minus 0,8 miljoner kronor 2019).

“I år är prognosen att vi ska omsätta 200 miljoner kronor. Det är ett jättelyft men det känns absolut realistiskt. Vi har visat att vår modell fungerar”, säger Filip Samuelsson.

Ska ersätta bilhandlaren

Affärsidén är lite förenklat att erbjuda samma tjänster som du får hos bilhandlaren fast för privata bilaffärer. En kund som ska sälja sin bil kan gratis få hjälp med överföring av köpeskillingen, finansiering, försäkringar, kontrakt, registrering av själva ägarbytet och ett antal andra tjänster.

“Köper du en begagnad bil av en bilhandlare är det 15 till 25 procent dyrare jämfört med när du köper samma bil privat. Tidigare har bilhandlarna kunnat ge ett unikt lån genom att ha bilen som säkerhet men den lösningen har vi också nu i Blipp, plus en mycket annat”, säger Filip Samuelsson.

I samband med varje köp så går säljare och köpare igenom bilen med hjälp av en kunnig person genom videosamtal.

“Du kopplar enkelt upp dig med video och så går vår medarbetare igenom bilen, du behöver inte kunna något om bilar tidigare. När både köpare och säljare är nöjda så görs affären upp helt digitalt i Blipp”, säger Filip Samuelsson.

Intäktsmodellen för Blipp är provisionsintäkter från förmedling av lån och försäkring. Filip Samuelsson skissar dock redan på andra intäktskällor:

“På sikt är målet att bygga upp en så stor användarbas så att vi gemensamt kan förenkla hela bilägande”, säger han.

Den snabba expansionen har Filip Samuelsson och hans kompanjon Jonny Lindén fram tills nu finansierat på egen hand – men nu är de redo att ta in nya ägare. Därför ligger Breakit och organisationen Bling Startups initiativ Shift perfekt i tiden. Målet med Shift är att koppla ihop kapitalet runt Stureplan med entreprenörer ute i landet – till exempel i Karlsborg.

“Jag blev väldigt glad när ni lanserade Shift. Ni pekar på ett viktigt problem och försöker konkret hitta en lösning. För oss kommer det här perfekt i tiden. Vi letar efter kapital och skulle verkligen vilja komma i kontakt med de investerarna som är med i Shift”.

Hur mycket kapital söker ni och till vilken värdering?

“Vi kommer ta in 15 miljoner kronor och värderingen varierar lite beroende vilken kompetens och nätverk som finns hos investeraren”.

Vad för kompetens söker ni då?

“Vi ser en enorm potential bara i Sverige där marknaden är värd runt 150 miljarder kronor. Men samtidigt är det ingen som tagit greppet om vare sig Europa eller USA så en investerare med kompetens och nätverk för en internationell expansion vore klockrent”.

Vad ska ni gör med riskkapitalet ni får in?

“Fokus kommer ligga på expansion i Sverige och att fortsätta att bygga den bästa produkten”, säger Filip Samuelsson.

Läs fler artiklar
LÄS MER