Surfar på rösttrenden – nu investerar Åsa Riisberg i Voicemachine

Voicemachine

Åsa Riisberg. Foto: Istockphotos/press

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Bolaget som vill revolutionera röstmarknaden siktar på expansion och tar in tidigare EQT-toppen Åsa Riisberg som investerare.

“Vi växer snabbare än vi kunnat drömma om” säger Voicemachines medgrundare Olle Bodelius.

Om du spelar in en produkt- eller reklamfilm kommer du sannolikt att behöva lägga på en extern röst. I dag finns det därför flera byråer som arbetar med att producera och förmedla just röster till olika typer av produktioner. 

Voicemachine är ett av de bolag som gett sig in i röstbranschen och deras mål är att förändra, digitalisera och kapa bort alla mellanhänder. Upplägget fungerar som så att kunderna, och de som läser in röster, kommunicerar och sköter affären genom Voicemachines hemsida. Personerna som läser rösterna, som först får lägga upp en demo för bedömning och godkännande på plattformen, får sedan ta emot jobberbjudanden där de kan svara, ställa frågor eller provläsa manus. 

”Att dagens kunder betalar för studios och projektledning som inte ens behövs är helt enkelt inte hållbart. Det vi har skapat är ett slags röstbranschens Uber, samma resultat som andra leverantörer, men vi har kapat alla onödiga kostnader och gjort processen betydligt smidigare”, förklarade Voicemachines vd Peo Drangert för Breakit i somras. 

Han har grundat bolaget tillsammans med Olle Bodelius, David Ershag och Daniel Larsson. 

EQT-toppen satsar 

Nu kan vi avslöja att Voicemachine stärkt upp med tre nya investerare. Det rör sig bland annat om Åsa Riisberg som har en bakgrund som partner på riskkapitalbolaget EQT. Våren 2020 lämnade hon EQT efter 20 år och under förra sommaren kunde Expressen avslöja att Åsa Riisbergs dåvarande aktieinnehav uppgick till 2,4 miljarder kronor. 

 ”Jag investerar sällan i tidiga skeden men jag tycker detta är ett väldigt intressant case. Timingen för denna typ av produkt är perfekt och teamet är oerhört erfaret och ambitiöst”, säger Åsa Riisberg.

Bolaget vill inte berätta hur mycket pengar de tar in, men enligt uppgifter till Breakit ska det ska röra sig om ett par miljoner kronor.

”Jag och Åsa känner till varandra lite sedan tidigare. Hon är investerare och gillar att gå in i spännande case. Det är via Åsa som vi kom i kontakt med de andra två affärsänglarna också”, berättar Olle Bodelius.

Utöver Åsa Riisberg investerar även Annika Sigfrid, tidigare Head of ECM på Nordea, och Annika Rissjö Jovanovic som är vd för Up For Sports. 

Olle Bodelius hoppas att investerarnas nätverk och erfarenhet av att driva bolag ska komma Voichemacine till nytta, Pengarna ska användas till att snabba på utvecklingen och ladda för internationell expansion. 

”Vi ska bli största aktören i Sverige för att visa att konceptet fungerar. Vi kommer även att börja smygtesta fler marknader, tjänsten är byggd så att den är global från början och kan börja köras på nya marknader”, säger Olle Bodelius. 

Olle Bodelius och Peo Drangert. 

“Såg först ut som katastrof” 

Olle Bodelius beskriver det gångna året som en berg-och-dalbana. Tjänsten lanserades för bara ett år sedan, precis i samma veva som pandemin slog till.

”Lanseringen i början av mars förra året, som först såg ut som en katastrof på grund av Corona, har nu blivit en tillgång då alla vill jobba digitalt på distans. Vi växer snabbare än vi kunnat drömma om” säger Olle Bodelius.

Nu omsätter bolaget runt 200.000 kronor i månaden. 

”Då ska man tänka på att vi gick från 0 kronor i våras och började att tjäna pengar i maj-juni. Vi växer med 30 procent per månad”, säger Olle Bodelius.

Voicemachine riktar sig mot produktionsbolag som normalt sett arbetar med de mer traditionella stora byråerna. På kundlistan finns bland annat Stadium, Creo media, Oddway och Soya. 

Bolaget marknadsför sig med att erbjuda en liknande kvalitet som de traditionella aktörerna till ett lägre pris – och de har väckt ilska i branschen. 

”Vi dumpar priserna till viss del, men bara mot slutkund och inte det vi betalar röstskådespelarna, de får oftast mer betalt av oss. Vi har inga overheads, studios och hyror av fina lokaler så vi kan ta ett lägre pris mot slutkunden. Det är så det fungerar när man automatiserar och digitaliserar en tjänst som varit väldigt manuell”, säger Olle Bodelius.

“Stark och tydlig trend” 

På kort tid har röstbaserade appar blivit allt mer populära. Det tydligaste exemplet är den amerikanska sociala appen Clubhouse som låter användarna diskutera olika ämnen i olika rum. 

”Den våg vi hoppas surfa på nu är att vi kliver in på en scen där internet är mitt inne i en transformation där vi går från text och bild mot ljud. Det är en otroligt stark och tydlig trend”.

”Hela vårt case bygger på att vi ska bli världsledande inom det vi gör, men vi måste också vara ödmjuka och inse att vi måste ta ett steg i taget”. 

Läs mer