Spotify-chefen om oron: Kreativiteten kan drabbas vid hemmajobb

Spotify kontor Distansjobb
Spotify-chefen om oron: Kreativiteten kan drabbas vid hemmajobb

Katarina Berg Spotify Foto: Erik Wisterberg

Tobias Blixt

Reporter

“Vi tror att kreativitet och innovation är det som håller oss framme i det enormt konkurrensutsatta landskapet vi befinner oss i”, säger Katarina Berg.

Hur arbetsplatserna ska se ut när samhället öppnas upp igen har varit flitigt debatterat under pandemin och för många är det fortfarande ett problem att ta ställning till framöver. Men ett stort bolag som redan har fattat sitt beslut är Spotify, de vill att alla deras 6.500 anställda ska kunna arbeta på distans även när coronapandemin är över genom sitt program “Work from Anywhere”. 

Det var något som bolaget meddelade via HR-chefen Katarina Berg nyligen.

“Vi ser det som ett sätt att kunna rekrytera talanger över hela världen, inte bara de som vill bo i städer där Spotify har kontor”, berättade hon då. 

Men långt ifrån alla är övertygade om att distansarbete är rätt väg att gå. Bland annat har svenska Mentimeter valt att utgå ifrån att kontoret ska vara den primära platsen att arbeta ifrån.

Oroar sig för kreativiteten

I en intervju med DN utvecklar Katarina Berg sina tankar om framtiden för Spotify och hur de ser på kontoret. Och det är inte helt utan orosmoln som Spotify går vidare med sin satsning.

“Vi är inte lika oroliga för vad som ska hända med produktiviteten och effektiviteten, som med kreativiteten. Den är otroligt viktig för oss. Vi tror att kreativitet och innovation är det som håller oss framme i det enormt konkurrensutsatta landskapet vi befinner oss i”, säger hon till tidningen.

Spotifys egna medarbetarundersökningar har visat på få nackdelar med distansarbetet och bland annat har produktiviteten och effektiviteten ökat.

Men Katarina Berg säger också att bolaget gärna samarbetar med forskare och institutioner för att inte förlora någonting när anställda inte längre har möjligheten att träffas spontant vid exempelvis kaffemaskinen. 

“Vad ska vi vara rädda om? Vi pratar om energin som kommer när man träffas och som inte är lika tröttande som när man ses på skärm hela tiden. Hur ersätter man en whiteboard? Vad händer med inspiration? Och det här klassiska medmänskliga behovet av att känna att man tillhör något som är större än en själv. Hur slår vi vakt om det?”, säger hon.

LÄS OCKSÅ: Spotify låter alla jobba på distans – det här bolaget tänker tvärtom

Läs fler artiklar
LÄS MER