Sök

Pandemin stoppade Dashls expansion – nu spår de en skönhetsboom: “Varit tufft”

Dashle-handelSkönhet

Arbilina Nissan och Nina Akbari.

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Efter ett tufft år spår Dashl-grundarna ett uppsving för såväl sitt bolag som skönhetsindustrin i stor

Nina Akbari och Arbilina Nissan står bakom Dashl som vill digitalisera skönhetsbranschen genom sin e-handel och bokningsplattform. Genom dem kan kunderna boka behandlingar genom Dashl egna salonger eller välja att få stylister till sina hem eller arbetsplatser. 

Bolaget grundades för fyra år sedan och har lockat tunga investerare som klädjätten H&M, Cristina Stenbeck samt Camilla Läckbergs och Christina Salibas investeringsbolag Invest in her.

Under förra sommaren fyllde de befintliga ägarna på med 5,5 miljoner kronor för att finansiera Dashls lansering i Tyskland. Fokus låg inledningsvis på Düsseldorf och Hamburg där planen bland annat var att öppna beauty bars (mindre skönhetssalonger) i H&M:s flaggskeppsbutiker.

Nu berättar de två grundarna om den tuffa tiden under pandemin – och hur den andra vågen kom att sätta stopp för deras internationella satsning. 

”Precis när vi skulle lansera i Tyskland kom en andra våg och allting stängde ned. Vi hade anställt ett färdigt team där borta men fick pausa det”, berättar Nina Akbari. 

Senaste beskedet är att Tyskland öppnar upp igen i början av mars. Nina Akbari säger att bolaget är redo att starta upp så fort regeringen ger klartecken. 

"Företaget överlever men det har varit väldigt utmanande och vi har gjort många insatser för att dra ner på kostnader och förlänga runway", säger Arbilina Nissan. 

Spår en beauty-boom

I Sverige har det inte varit lika mycket nedstängningar, och hembesöken där stylisterna åker ut till kunderna ökade rejält under den första perioden av pandemin. Därefter har Dashl påverkats negativt av de strängare rekommendationerna som följde i samband med den andra vågen. 

Grundarna säger samtidigt att de är optimistiska inför framtiden, inte minst för att det spås en “beauty-boom” när samhället börjar att gå tillbaka till det normala efter pandemin. Nina Akbari Branschen säger att branschen beräknas få sig ett uppsving när människor börjar att röra sig ute igen och vill fixa till sig. 

”Och många har suttit hemma nu och nördat in sig på och beställt skönhetsprodukter. En ny stor konsumentgrupp har fått upp intresset. Man talar om en ’roaring 20s’ liknande beauty boom och där är vi i perfekt läge med våra snabba on- the-go behandlingar”; säger Nina Akbari. 

Dashl har provat nya innovativa lösningar under pandemin. Den senaste i raden av satsningar är en prenumeration på manikyr där kunderna får göra flera behandlingar till ett lägre pris – och Dashl därmed kan räkna med återkommande intäkter.  

”Vår tjänst är tacksam på det sättet att kunden i snitt kommer tillbaka 3-5 veckor efter behandling. Nu när vi såg att prenumerationen för naglar tagit fart kommer vi introducera prenumeration för bryn och fransar också”, säger Arbilina Nissan. 

Under vintern har fokus också legat på produktutveckling där Dashl börjar att producera produkter under sitt egna varumärke, ett steg mot den långsiktiga visionen att bli den den främsta digitala skönhetsaktören. 

”Det störst växande segmentet är skonsam hudvård och naturlig skönhetsvård. Vi jobbar inte med frans- eller nagelförlängningar utan jobbar med den naturliga nageln, fransar och bryn och använder oss utav och veganska produkter i många av våra behandlingar. Konsumenterna börjar att bli mer medvetna”, säger Arbilina Nissan.

Siktar på lönsamhet i år 

Under 2019 omsatte Dashl 5 miljoner kronor med ett minusresultat på 4,4 miljoner kronor. Under 2020 dubblades omsättningen. 

”Vi har ändå lyckats öka omsättningen månadsvis. Vi har beauty bars där vi inte betalar hyra vilket har inneburit att vi haft en flexibilitet och kan anpassa oss till både ökad och minskad efterfrågan, till skillnad från traditionella aktörer som sitter på olika inlåsta avtal”, säger Arbilina Nissan.

Dashl berätta att de för stunden befinner sig i en kapitalrunda där de vill komplettera ägarbilden med investerare som har erfarenhet av internationell expansion. 

Grundarna beskriver det gångna året som lärorikt och utmanande. 

”Liksom många andra bolag har vi fått dra ned på teamet. Vi har fått dragit ned kostnaderna och tillväxttakten vilket varit tråkigt då vi hade anställt många duktiga medarbetare. Nu siktar vi på lönsamhet i år”, säger Nina Akbari. 

Läs mer