Sök

Fundedbyme plockar in miljoner – gör sig redo för börsnotering

FundedByMe

Teamet bakom Fundedbyme. Foto: Pressbild/Fundedbyme

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Crowdfundingbolaget Fundedbyme startar egen gräsrotskampanj – men tackar samtidigt nej till 15 miljoner kronor från utländsk bank.

Fundedbyme erbjuder en plattform för lånebaserad och andelsbaserad gräsrotsfinansiering, eller crowdlending och equity crowdfunding som det också kallas.

Idén bygger på att låta privatpersoner få möjlighet att investera i företag, samtidigt som Fundedbyme själva tar en procent på genomförda investeringar.

Under januari 2016 ökade antalet investeringskronor som kom in genom sajten med 1100 procent jämfört med januari 2015. Bolagets vd och grundare Daniel Daboczy vill däremot inte avslöja den exakta summan för 2015 – men det rör sig om siffror under 10 miljoner kronor.

“Det är inga stora förändringar från förra bokslutet. Vi har fortfarande röda siffror och förlusten har inte ändrats jättemycket från 2014”, säger han.

2014 omsatte bolaget knappt 4 miljoner kronor och gjorde en förlust på 11 miljoner kronor. Enligt Daniel Daboczy beror de röda siffrorna framför allt på den starka tillväxten och satsningarna kopplade till den.

Bolaget har dock inte gått med vinst sedan starten 2012 och letar bolaget nu nytt kapital för att fortsätta växa. Totalt handlar det om 25 miljoner kronor.

“Vi har redan fått in 5,7 miljoner från befintliga ägare. Nu drar vi i gång vår egen crowdfundingkampanj och pratar med riskkapitalister”, säger Daniel Daboczy.

Hur fördelningen blir mellan crowdfunding och riskkapital är än så länge oklart men bolaget har redan, enligt Daniel Daboczy, fått ett erbjudande på 15 miljoner kronor från en hemlig potentiell investerare.

“Det är en utländsk banks avdelning för strategiska investeringar. De ville ta 60 procent av hela rundan. Vi tackade nej till det första förslaget men dialogen pågår fortfarande”, säger Daniel Daboczy.

Pengarna ska bland annat användas för att öka antalet kampanjer och satsa mer på lånebaserad gräsrotsfinansiering.

“När det gäller våra låneprodukter så avvaktade vi lite för att se hur marknaden reagerade på Trusbuddy-härvan (som man kan läsa mer om här, journ.anm). Sedan ska vi satsa på att få in fler publika bolag och öka antalet kampanjer. Målet är att ha en ny kampanj varje dag. Det hoppas vi att vi når efter sommaren”, säger Daniel Daboczy.

Samtidigt som bolaget samlar in kapital planerar en övergång från privat till publikt aktiebolag. Daniel Daboczy har även börjat snegla på att börsnotera bolaget.

“Planen är att vara redo för börsnotering 2017. Om vi faktiskt går till börsen sen är fortfarande oklart men möjligheten ska finnas”, säger han.

Läs mer