Möt Blikk – Piteås okända SaaS-pärla som växer utan riskkapital

Blikk SaaS
Möt Blikk – Piteås okända SaaS-pärla som växer utan riskkapital

Kersti Bergström är vd på Blikk. Foto: Blikk. Bakgrundsfoto, Piteå kommun. Foto: Maria Fäldt

Olle Aronsson

Medgrundare och ansvarig utgivare

Blikk har byggt en molntjänst som hjälper företag hålla koll på tidrapportering och projekt.
Piteå-bolaget växer med runt 50 procent och har inte drabbats av pandemin.
“Vi har nästan bara sålt via webbmöten ända sedan starten”, säger vd:n Kersti Bergström.

Många företag i Sverige kämpar med manuell redovisning av antalet arbetade timmar.

Techbolaget Blikk lanserades i sin nuvarande form 2017 för att hjälpa kunderna spara tid och få ordning på sin rapportering.

“Det går väldigt bra. Vi är ett verktyg som är helt rätt i tiden när det är så mycket fokus på att digitalisera affärsprocesser. Det har blivit extra tydligt nu under pandemin”, säger vd:n Kersti Bergström.

Kärnan i bolagets SaaS-tjänst är tidrapportering och projekthantering.

“Vi är som ett slags försteg, innan ekonomisystemet. Vi har kunder i många olika branscher, men ett exempel kan vara ett IT-konsultbolag som automatiskt vill kunna skapa fakturaunderlag som sen ska skickas in i ekonomisystemet. Där kan vi automatisera processen, och sedan skicka det vidare till Visma och Fortnox som vi har integrationer mot”, säger Kersti Bergström.

Växer utan externt kapital

Blikk omsatte 13,7 miljoner under 2020 och gjorde ett resultat på minus 400.000 kronor.

Målet för 2021 är att öka de årliga prenumerationsintäkterna – det som i SaaS-branschen kallas för ARR – till cirka 20 miljoner kronor.

Bolaget växer helt utan externt riskkapital.

Man kan inte kan bygga allt för alla

“Vår sweetspot är konsultföretag som gillar att vårt system är så flexibelt. Det finns många olika system för tidrapportering i specifika branscher. Vi har i stället en tjänst som kunderna själva kan anpassa på väldigt många olika sätt”, säger Kersti Bergström.

Liksom många andra SaaS-bolag har Blikk en utmaning i att avgöra vilka funktioner som bolaget ska prioritera.

“Man kan inte kan bygga allt för alla. Vi får många önskemål från kunderna som kanske inte riktigt är kärnan i produkten. Där måste man ibland fatta en del tuffa beslut, och säga nej till funktioner som ligger utanför vad Blikk ska vara”, säger Kersti Bergström.

Säljer bara via webbmöten

Bolaget siktar på att under året anställa minst fyra personer, dels inom apputveckling men också på sälj och marknad.

Bolaget har sedan starten varit öppna för att rekrytera personal som kan jobba på distans.

Av de cirka 2000 kunderna finns merparten i södra Sverige – långt från Piteå.

“Vi har nästan bara sålt via webbmöten ända sedan starten. Så pandemin har inte påverkat oss negativt alls på det sättet. Vi hade aldrig kunnat nå ut på det sätt som vi gör idag om det skulle bygga på fysiska möten”, säger Kersti Bergström.

Läs mer

Snabbväxande MYoroface låter dig träna bort snarkningar och halsbränna: “Ska bli lika vanligt som tandborste”

Sorry om jag förstör party-stämningen – men SaaS-hajpen kan aldrig hålla i sig

Snabbväxande SaaS-bolaget Centra: “Vi går aldrig på techevent, vi är upptagna med att koda”

Läs fler artiklar
LÄS MER