Spotifys massiva expansion – poddar, samarbeten och 85 nya länder

Spotify Musik
Spotifys massiva expansion – poddar, samarbeten och 85 nya länder

Jon Mauno Pettersson

Chefredaktör

Här är Spotifys senaste storsatsningar.

På måndagskvällen svensk tid släppte Spotify en rad nyheter. På det digitala eventet ”Stream on” meddelade bolagets grundare och vd Daniel Ek bland annat att Spotifys musik- och poddtjänst kommer att lanseras på 85 nya marknader och 36 nya språk. Totalt rör det sig om över 1 miljard människor som nu kommer kunna använda sig av Spotify.

"Det här är bara början", sade Daniel Ek under sändningen.

Daniel Ek, och en rad andra toppchefer på Spotify, presenterade även nya verktyg för kreatörer på Spotify, lanserade nya partnerskap och annonsverktyg som ska göra det lättare för poddare att tjäna pengar samt presenterade en rad exklusiva poddar, bland annat med tungviktare som Barack Obama och Bruce Springsteen.

Under sin presentation – som du kan se här – pratade Daniel Ek bland annat om bolagets fokus på ljud, snarare än bara musik.

”Vi vill vara platsen där alla – utbildare, entreprenörer, berättare, författare, välkända profiler och artister – kan nå ut och beröra världen med hjälp av ljud.”

Spotify meddelade även att bolaget kommer att släppa en hifi-version av sin musiktjänst (bättre ljudkvalitet) på utvalda marknader.

Nyheterna fick Spotifys aktiekurs att stiga med cirka 5 procent.

Läs fler artiklar
LÄS MER