Sök

Nu ska svensken ta upp kampen med Apple – på plats i Indien

OnePlus

Foto: Hans Gogia/Flickr.

Breakit

Breakit

Svensken Carl Peis mobilföretag Oneplus planerar en aggressiv expansion till Indien.

Indien, som har en befolkning på 1,3 miljarder, förväntas bli världens snabbast växande marknad för smartphones i år. Men det är också en priskänslig marknad som har visat sig vara svår att erövra för de etablerade tillverkarna. En smartphone säljs i genomsnitt för runt 1000 kronor mindre i Indien jämfört med Kina.

Ändå vill Carl Pei, som föddes i Kina men har bott i Sverige i drygt 16 år, att sitt mobilföretag nu riktar in sig på just de indiska konsumenterna, rapporterar Financial Times (betalvägg). Oneplus One lanserades förvisso i Indien redan förra året, men nu har bolaget även planer på att börja tillverka telefoner i landet under året. 

Mobiltillverkaren är däremot knappast ensam om att vilja vinna de indiska konsumenternas hjärtan. Techjätten Apple är exempelvis i färd med att öppna butik i landet.

Peter Lau som är medgrundare och vd för Oneplus säger till Financial Times att bolaget kommer att investera “vad som än krävs” för att följa i Apples fotspår.

“Indien är en kostnadskänslig marknad men om vi tillverkar de bästa telefonerna så tror vi att marknaden snart kommer att hinna i fatt våra priser. Vi kommer att investera vad som än krävs för att vinna här,” säger Peter Lau och fortsätter:

“Indien är mycket som Kina just nu. Vi tror att fler och fler indiska konsumenter kommer att köpa premium-telefoner, som kineser och amerikaner gör.”

Oneplus är senast i raden av kinesiska telefontillverkare att satsa på Indien. Ett annat exempel är Xiaomi som satsar rejält på den indiska smartphonemarknaden. Peter Lau vill inte uppge några framtida försäljningsmål men förväntar sig en snabb tillväxt i takt med att indiska användare tröttnar på budget-telefoner.

“Apple har gått från att vara en nischtillverkare till att vara dominant, och vi tror att vi kan följa det spåret under det kommande årtiondet. I Indien kanske någon vill ha en 100-dollarstelefon nu, men nästa gång vill han ha en bättre. Det är då vi kommer att vara redo,” säger Peter Lau.

Det var i april 2014 som den svenske entreprenören Carl Pei släppte mobiltelefonen Oneplus One, en android-telefon som via en kombination av hög prestanda och lågt pris blev en rejäl fullträff. Telefonen såldes i runt 1,5 miljoner exemplar.

Läs mer