Sök

Jason Calacanis: Spotify borde bygga en utmanare till Clubhouse

SpotifyClubhouseStreaming

Jon Wahlqvist

Jon Wahlqvist

Webbredaktör

Uppmanar svenska jätten att satsa på att utmana succé-appen.

Få kan väl ha missat den totala succén som Clubhouse har gjort den senaste tiden. Appen, som bygger på ljud och diskussioner, har hajpats rejält och värderades till 1 miljard. 

Till en början lockade den mest techeliten i Silicon Valley men nu går det att hitta samtal om allt från AIK-spelaren Martin Mutumba till våld i nära relationer. 

Vi på Breakit har så klart varit snabba att haka på och kör varje morgon runt 8.15 ett morgonsamtal (missa inte det).

Som alltid när ett nytt fenomen dyker upp är de stora techjättarna inte sena att haka på och Facebook uppges redan vara på gång med en utmanare. 

Men det finns en annan jätte som redan är inne på ljudspåret och borde utmana Clubhouse. Det tycker iallafall stjärninvesteraren Jason Calacanis, affärsängeln som kom tidigt in i både Uber och Tesla och som har blivit en riktigt profil bland Silicon Valley-eliten.

"Spotify borde köpa eller bygga en Clubhouse-utmanare", twittrade han på onsdagskvällen.

Några såna planer har Spotify ännu inte kommit ut med. Men draget vore inte helt ologiskt. De senaste åren har Spotify satsat mer mot att bli störst på ljud och inte bara musik. 

Jättesatsningen på poddar vittnar inte minst om det och de senaste åren har Spotify gjort flera miljardaffärer på poddscenen och bland annat köpt poddbolaget Anchor, jättepodden Joe Rogan Show och tecknat poddavtal med det gamla presidentparet Obamas.

Jason Calacanis pekar också i en uppföljande tweet på att det finns stora fördelar att kunna samla allt ljud – musik, poddar och samtal som på Clubhouse – på en plats.

Vad tror ni? Kan ett Clubhouse-liknande grepp fungera för Spotify? 

Läs mer