Sök

Embracer ökar omsättning mer än väntat – laddar för rekordår

Embracer GroupGaming

Lars Wingefors, grundare av Embracer Group. Foto: Press/Unsplash

Finwire / Breakit

Finwire / Breakit

Gör ett starkt kvartal.

Gamingbolaget Embracer redovisar en omsättning och ett ebitda-resultat som var högre än väntat under tredje kvartalet. Bolaget justerar återigen ned prognosen för färdigställda spel under 2020/2021.

"Vi är glada att rapportera ännu ett stabilt kvartal", skriver grundaren och vd:n Lars Wingefors i rapporten. 
"Vi räknar med att nästa räkenskapsår som slutar mars 2022 blir det starkaste i vår historia". 

Embracer har det senaste året gjort flera stora köp, så sent som för två veckor sen köpte de tre bolag i en miljardaffär. Lars Wingefors skriver att de har fler diskussioner om förvärv än någonsin tidigare och att ambitionen är att fortsätta växa med förvärv.

"Jag är övertygad om att en avgörande framgångsfaktor för oss är att entreprenörer som blir en del av Embracer Group behåller sin kreativa och operativa frihet samtidigt som de kan öka takten och växa snabbare som en del av vårt växande ekosystem med tillhörande resurser", skriver han.

Hårda siffror från Embracers rapport

## Omsättningen steg 43,7 procent till 2 168,1 miljoner kronor (1 508,5). Utfallet kan jämföras med Factset analytikerkonsensus som låg på 2 090. Affärsområdet Games bidrog med 1 355,6 miljoner kronor i omsättning, drivet av 21 procent organisk tillväxt till fast växelkurs.

## Ebitda-resultat blev 878,7 miljoner kronor (518,4), väntat 804, med en ebitda-marginal på 40,5 procent (34,4).

## Rörelseresultatet blev -60,8 miljoner kronor (91).

## Operativt rörelseresultat utföll på 603,1 miljoner kronor (302,1), med en operativ rörelsemarginal på 27,8 procent (20,0).

## Resultatet före skatt var -51,8 miljoner kronor (76,3).

## Resultatet efter skatt blev -189,5 miljoner kronor (33,6).

## Kassaflödet från löpande verksamhet uppgick till 840,4 miljoner kronor (240).

## Likvida medel uppgick till 6 919,1 miljoner kronor (2 784,7).

Som tidigare kommunicerat ska Biomutant släppas den 25 maj, vilket är en kraftig försening. Bolaget ger därför en inblick i sina processer genom att nämna att man hittills under innevarande år har skjutit upp lanseringen av över tio spel till nästa år, främst på grund av policyn att sätta kvalitet främst.

## Totalt antal pågående spelutvecklingsprojekt ökade under kvartalet med 56 procent till 150 (96).

Framöver ska Embracer byta redovisningsprincip till IFRS och starta processen för en börsnotering på en reglerad marknad. Hela processen fram till en notering på en reglerad marknad väntas ta mellan 18-36 månader.

Läs mer