Sök

Stillfront ökar rejält i fjärde kvartalet men mindre än väntat

StillfrontGaming

Stillfront vd Jörgen Larsson. Foto: TT

Finwire / Breakit

Finwire / Breakit

Ökar kraftigt – men når ändå inte förväntningarna.

Gamingbolaget Stillfront redovisar en omsättning som var lägre än väntat under fjärde kvartalet. Rörelsevinsten ökade kraftigt men var också i underkant jämfört med förväntningarna.

"Vår omsättningstillväxt under kvartalet påverkades av hög volatilitet i priserna på onlinemarknadsföring tidigt under perioden samt fortsatt negativa valutaeffekter. Vi går in i 2021 med stor framtidstro och vi ser en mängd tillväxtmöjligheter för Stillfront. Vi har haft en positiv start på året, med stark utveckling över hela portföljen i januari. Vi förväntar oss ett fortsatt starkt affärsmomentum framöver, men på kort sikt går vi in i en period med tuffa jämförelsetal, givet den positiva effekten som covid-19 hade på vår verksamhet under samma period föregående år", kommenterar vd Jörgen Larsson.

## Omsättningen steg 96,0 procent till 1 080 miljoner kronor (551). Utfallet kan jämföras med Factset analytikerkonsensus som låg på 1 190.

## Justerat ebitda-resultat uppgick till 460 miljoner kronor (209), väntat 481, med en justerad ebitda-marginal på 42,6 procent (37,9).

## Rörelseresultatet blev 245 miljoner kronor (135). Rörelsemarginalen var 22,7 procent (24,5).

## Justerat rörelseresultat utföll på 399 miljoner kronor (177), med en justerad rörelsemarginal på 36,9 procent (32,1).

## Resultatet efter skatt blev 163 miljoner kronor (87), analytikerkonsensus 218.

## Resultat per aktie hamnade på 0,49 kronor (0,32).

## I utdelning föreslås 0 kronor (0), väntat 0. Stillfront avser att återinvestera vinster och kassaflöden i organiska tillväxtinitiativ och förvärv.

## Dagliga aktiva unika användare var upp 215 procent till cirka 4,25 miljoner.

## Sett till månatligt aktiva unika användare ökade dessa med 274 procent till 21,7 miljoner, där antalet månadsbetalande användare var upp 278 procent till 877 000.

## De genomsnittliga intäkterna per dagligt aktiva unika användare, ARPDAU, minskade med 38 procent till 2,70 kronor.

## Anskaffningskostnaden för användare uppgick till 215 miljoner kronor under kvartalet, vilket är 20 procent i relation till både bookings och nettoomsättning.
 

Läs mer