Sök

Ny rapport från MWC: Sponsrade artiklar exploderar i Europa

YahooMWCNative Advertising

Bild från mobilmässan i Barcelona. Foto: Pressbild.

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

En ny rapport spår en lavinartad ökning av native ads, eller sponsrade artiklar. 2020 väntas branschen omsätta 120 miljarder kronor.

Rapporten Native Advertising in Europe 2020 presenterades idag av Yahoo och Enders Analysis, på Mobile World Congress i Barcelona, rapporterar branschsajten Campaign.

Enligt rapporten kommer nativeannonser att stå för drygt hälften av reklamintäkterna på digitala plattformar inom fem år.

I 2020 väntas annonsformen omsätta över 13 miljarder euro, eller 120 miljarder kronor räknat med dagens växelkurs. 8 av de 13 miljarderna väntas komma från nativeannonser i mobilen.

“Den explosiva tillväxten är en enorm möjlighet för annonsörer, eftersom det är ett kreativt och mätbart format som samtidigt är effektivt på mobilen”, säger Nick Hugh, regionchef för EMEA på Yahoo till Campaign.

Resumé var först i Sverige med att rapportera om rapporten.

Läs mer