Fick utslag i Kina – nu säljer han hudprodukter för miljoner

Bigelius Skincare e-handel
Fick utslag i Kina – nu säljer han hudprodukter för miljoner

Towe Boström

Reporter

Irritationen över föroreningarna i Kina blev startskottet för Henrik Bigelius hudvårdsbolag – som nu säljer både i Asien som i Europa.

Men det har varit en lång resa från Kalmar, via Stockholm, Hongkong, en pitchtävling i Alibabas hemstad för att till slut tillverka produkterna i Dalarna.

Henrik Bigelius kände tidigt att han ville lämna Småland och komma ut i världen. Efter att ha växt upp i Kalmar valde han att plugga på Handels i Stockholm och började sedan att arbeta som managementkonsult.

Men det var något som skavde. 

”På pappret följde jag en bra sträcka men det kändes lite som ett ekorrhjul. Så jag och min sambo slog vad om att vi måste flytta utomlands, gärna till ett land där det skulle bli lite av en smocka och inte vara så lätt för oss”, berättar Henrik Bigelius. 

De beslutade sig för att flytta till USA, men i sista sekunden ändrade Henrik Bigelius arbetsgivare sig och ville istället skicka honom till Kina – och 2015 flyttade paret till Peking. 

”Det är en av de bästa smockorna jag kunde ha fått. Det var fantastiskt att komma till Kina, det är världens häftigaste land och jag kommer alltid vilja ha en fot kvar där”, säger Henrik Bigelius.  

Satsar på hudvård mot föroreningar 

Det fanns dock ett problem som överskuggade tillvaron. Henrik Bigelius känsliga hy reagerade på den förorenade luften i Peking och han började få eksem. 

”Man såg ut som man var 15 år igen, och det var inte så kul att gå på möten. Jag gick till en hudläkare som skickade mig att köpa en produkt som skyddar mot luftföroreningar", berättar han.

"Men det fanns inget för män, bara för kvinnor”.

Där föddes idén till vad som skulle komma att bli Bigelius skincare, hudvårdsprodukter som ska skydda mot luftföroreningar och som riktas mot  män.

”Jag tog med en tolk och gick ut på gatan och började fråga kineser om vad de förväntade sig av en sådan produkt. 2017 flyttade vi hem till Sverige och sommaren efter lanserade vi vår första kollektion”: 

Produkterna tillverkas i Sverige, närmare bestämt Dalarna, och har främst sålts på den asiatiska marknaden. Att börja sälja i Kina var dock ingen lätt utmaning. Som västerländskt företag behövde bolaget få ett tillstånd från den kinesiska läkemedelsverket. Det var ingen enkel process när man inte är kines, enligt Henrik Bigelius.    

”Jag behövde ha en kinesisk kollega, så jag anställde en kille i Stockholm. Han la ut på sina sociala medier att han börjat jobba för ett svenskt hudvårdsmärke med fokus mot föroreningar, och då kontaktades han av en scout från Alibaba”.

Alibaba, den kinesiska e-handelgiganten med mytomspunna och karaokeälskande Jack Ma i toppen.

Pitchade i Alibabas hemstad 

Kontakten med Alibaba ledde till att Bigelius skincare bjöds in att pitcha på en tävling som anordnades av Alibabas hemstad Hangzhou. 

”De vill väldigt gärna att Hangzhou ska var ett startupmecka och de har årligen tävlingar för internationella startups i syfte att locka utländska företag till Kina”. 

Bolaget kom på andra plats – vilket öppnade flera dörrar. 

”Vi fick gratis kontorsplats i en inkubator och de hjälpte oss att sätta upp ett kinesiskt aktiebolag. De har även hjälpt oss med bokföring och vi fick även kontakt med agenter så att vi kunde komma in på en Taobao-shop (en av Alibabas större marknadsplats)”

Under 2020 omsatte Bigelius skincare tre miljoner kronor med ett negativ resultat.

”Förra året skulle bli vårt första kanonår i Kina, men det var inte den lättaste tiden att lansera nya varumärken. Corona slog hårt, vi hade bäddat för en expansion som helt omkullkastades och jag kunde inte ens resa till Kina”. 

Nu är bolaget redo att gasa men en ny unisex-kollektion och har även börjat att sikta mot Europa. I Sverige har de bland annat tecknat avtal med Kicks, Apotek Hjärtat och Lyko. I dag utgörs bolaget av två anställda och fem konsulter. 

”Vår budget i år är att omsätta 21 miljoner kronor. Under förra året satsade vi mycket på affärsutveckling och nu bygger vi caset i Norden och Europa, vilket även kommer underlätta när vi ska trycka på i Kina”. 

Läs fler artiklar
LÄS MER