Expertens bästa tips för lyckade digitala event – ”En gång är ingen gång”

Dobb 2.0 Event
Expertens bästa tips för lyckade digitala event – ”En gång är ingen gång”

När alla företag ställde om sina fysiska evenemang till digitala fick Stockholms-studion Dobb mer jobb än någonsin. Men vd Michael Fahlstedt menar att det saknas långsiktiga strategier. Här är hans spaningar för hur ni bäst säkrar en plats på mediekartan och maximerar värdet av era event.

Mycket pengar har på kort tid rullat in i de digitala eventlösningarna. Men hur kan man vara säker på att mesta möjliga värde skapas på andra sidan skärmen?

Dobb driver några av Sveriges största webb-tv-kanaler för sport och hjälper en lång rad företag med digitala events – bland annat spelas BreakitLive in i studion på Birger Jarlsgatan. Vd Michael Fahlstedt har tre spaningar efter året som gått.

1. En gång är ingen gång

Om man är nyfiken på samtiden och framtiden har det under större delen av 2020 gått alldeles utmärkt att ha ett konstant flöde av spännande digitala seminarier och konferenser till sitt förfogande.

Vill du också skapa riktigt vassa digitala events? Ta kontakt med Dobb! 

Men där många företag går ”all in” på kostsamma heldagsevenemang menar Michael Fahlstedt att man skulle kunna få ut betydligt mer av sin budget.

Tänk tv-serie istället för en enda föreställning.

”Min rekommendation är att istället försöka sprida ut sitt stora event till flera olika tillfällen. Då kan du få fler besökare, en större spridning av varumärket – och sannolikt bättre möjligheter att hitta sponsorer som vill vara med.”

Han menar att det inte finns några tydliga skalfördelar med att sy ihop hela det önskade programmet under ett och samma tillfälle.

”Tänk tv-serie istället för en enda föreställning. Över 10 tillfällen kan du slipa på dramaturgi och manus, samtidigt som ni får möjlighet att spinna vidare på en frågeställning med nya gäster. Jag är övertygad om att den typen av koncept kan överleva bättre över tid, även intäktsmässigt.”

2. När ska du köra live – och varför?

En stor missuppfattning, menar Michael Fahlstedt, är att allting måste ske live för att vara exklusivt och ”på riktigt”. Men då riskerar man både teknikstrul och missar möjligheten att skapa en mer engagerande produktion.

”Under en nyhetssändning förstår man att sändningen sker live i studion, men att alla inslag är förproducerade. Keynotes behöver till exempel inte äga rum live, utan kan med fördel spelas in i lugn och ro för att kunna redigeras och bildsättas.”

Däremot, menar han, kan exklusiviteten ligga i att personen är tillgänglig för dialog med tittarna efter sin dragning. Det är först när dialogen skapas som det riktiga värdet med Live finns. 

”Jag tror att det kan vara bekvämare för både talare och moderatorn, medan det kan skapa en bra kontakt med livepubliken.”

3. Från Zoom-event till riktig tv

De flesta har blivit ganska trötta på Zoom-intervjuer där ljudet krånglar och belysningen är bristfällig. Michael Fahlstedt menar att det finns goda möjligheter att med enkla handpåläggningar göra en riktigt bra tv-produktion av video-intervjuerna.

Det är ganska enkelt att spela in Zoom-intervjuerna i förväg så att de kan piffas upp med bilder och grafik

”Vi gör mycket live-tv på länk, och det är nästan alltid tekniskt strul från någon av deltagarna. Men om du ska ha ett premium-event är det viktigt att skapa den känslan genom en professionell produktion. Det är ganska enkelt att spela in Zoom-intervjuerna i förväg så att de kan piffas upp med bilder och grafik.” Det är klassiskt TV-handverk helt enkelt.

Michael Fahlstedt är övertygad om att fler företag kan ta en plats på mediekartan genom relevant innehåll och bra produktioner.

”Vi har jobbat med sport-tv, talkshows och egna format i 15 år, vilket gett oss ovärderlig kunskap om vad som funkar och inte. Som företag är det inga problem att laborera med olika format över tid. Det handlar om att våga prova sig fram till något som verkligen skapar värde på längre sikt.”

Läs mer om hur Dobb kan hjälpa dig skapa nästa digitala företagsevent! 

Läs fler artiklar
LÄS MER