Sök

Nya Qliro-chefen: Jag ser stor potential i verksamheten

Qliro

Johanna Ekström

Johanna Ekström

Reporter

Nu har e-handelsbolaget Qliro hittat en ersättare till den avgående koncernchefen Paul Fischbein.

I september meddelade Paul Fischbein att han lämnade Stenbecksfärens e-handelskoncern Qliro.

Nu står det klart att e-handlaren får Marcus Lindqvist som ny vd. Han kommer närmast från en befattning som chef för företagsförsäljningen på e-handlaren Dustin.

"Det ska bli oerhört spännande att anta rollen som koncernchef. Jag tror att mina erfarenheter från e-handel, försäljning och marknadsföring kan bidra positivt", säger han och fortsätter:

"Qliro har en bra position i Norden och många starka varumärken. Jag tror att det finns en stor potential att vidareutveckla verksamheten".

Marcus Lindqvist har, som han själv uttrycker det, "jobbat på ett antal amerikanska it-bolag under många år". Han har tidigare bland annat varit Sverigechef för Hewlett Packards PC-division samt haft ansvaret för Dells kanalverksamhet i Norden.

"Jag är ekonom i botten och började min karriär genom att jobba med redovisning och på bank, sedan växlade jag över till IT 1997".

Det har varit lite skakigt i Qliro, med flera nyemissioner, hur ser du på det?

"I och med att jag är kvar på Dustin just nu skulle jag vilja passa på den frågan. Men jag har så klart tittat på bolaget och diskuterat med styrelsen under rekryteringsprocessen. Uppenbarligen har det inte hindrat mig från att tacka ja till tjänsten", säger han.

Vad har du för relation till Qliro sedan tidigare?

“Primärt har jag varit kund till både Tretti, Nelly och Cdon under många år. De flesta av mina vitvaror kommer från Tretti”, säger Marcus Lindqvist

Lars-Johan Jarnheimer, styrelseordförande i Qliro Group, kommenterar chefsbytet så här:

”Marcus är en erfaren ledare som har gjort ett imponerande arbete på Dustin, genom ett stort mått av sälj- och marknadsföringsfokus".

Läs mer