Sök

Facebook-grundaren går till frän attack mot mobiljättarna

MetaVRInternet.org

Mark Zuckerberg. Foto: Francisco Seco/TT-Bild

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Mark Zuckerberg har tröttnat på att mobiloperatörerna inte drar åt samma håll som honom.

Från scenen på Mobile World Congress i Barcelona beklagade Facebook-chefen sig på måndagen över att telekomjättarna inte är lika fokuserade som honom på att sprida internet till så många som möjligt.

“Det är klart att man ska kunna tjäna pengar på att göra internet snabbare för rika människor men jag hoppas också att vi gör klart jobbet med att koppla upp hela världen. Jag hoppas att bolagen kan fokusera på båda delarna”, sade han.

I sitt framträdande fokuserade Mark Zuckerberg mycket på video och VR men framför allt på Facebook-stiftelsen Internet.org.

Det supersnabba 5G-nätet väntas komma inom ett fåtal år men när Facebook-chefen får frågan om hans tankar om 5G är det inte uteslutande positivt.

“Som jag ser det var 4G till för att koppla upp människor. 5G är för att koppla upp alla saker. Det är såklart också viktigt och ger nya möjligheter men det är fortfarande 4 miljarder människor som inte har tillgång på internet. Vi måste hjälpa dem lika mycket som vi gör nätet snabbare för de som är rika.”

Han modifierar dock kritiken av både telekombolag och 5G som fenomen när virtual reality dyker upp i diskussionen.

“Nu har jag suttit här och klankat ned på 5G men nu kommer jag tillbaka dit. 4G har varit en viktig anledning till att video har blivit så populärt men det måste bli ännu mycket snabbare för att vi ska kunna använda VR”, säger han.

Samtidigt verkar Mark Zuckerberg övertygad om att just virtual reality är det nästa steget framåt.

“Det började med att vi konsumerade text på nätet. Sedan blev det bilder och nu blir allt större del av materialet vi tar del av videobaserat. Det kommer inte att sluta där. Det kommer alltid finnas något om ger en mer uppslukande effekt”, säger han och fortsätter:

“När mitt barn tar sina första steg vill jag fånga hela scenen så att man kan kliva in i rummet digitalt.”

Läs mer