Sök

Viggo Cavling: Så försöker mediejättarna blåsa frilansarna

Viggo Cavling

Viggo Cavling

Krönikör

Breakits krönikör slår larm om ett misstänkt likartat avtalsförslag som gått ut från några av de största tidskriftsförlagen.

Just nu pågår en tämligen tråkig strid mellan facket och ett gäng magasinsförlag. LRF-media, Bonnier och Aller med flera tidskriftsförlag har skickat ut ett identiskt avtal till sina frilansare. Budskapet är kristallklart: ge upp er upphovsrätt i all evighet och låt oss göra vad vi vill med ert material när vi väl köpt in det.

Vid ett första ögonkast kan det tyckas självklart. Förlagen måste väl få göra vad de vill med bilder och texter som de betalt för? Ja, för i den gamla analoga världen kunde de inte göra så mycket mer än trycka saker på papper. Men nu i den digital revolutionen är möjligheterna oändliga.

Tänk om Allerägda Café bestämde sig för att ge ut en kokbok med “sina” Jonas Cramby-recept. Det finns ett gäng i hans numera nedlagda blogg på Café. Enligt det aktuella fulavtalet kan detta ske utan Cramby tjänar en krona. Förlaget kan dessutom strunta i om Cramby själv sitter hemma på och filar på dylik kokbok.

Eller om tänk om Bonnierägda Damernas värld gjorde en fotobok med sina bästa modebilder signade förra årets modefotograf Andreas Sjödin. Bonnier- och Allerförlag skulle också med stöd av de nya avtalet kunna sälja Sjödins bilder till resten av världen. Utan att ge upphovsmännen och kvinnorna fick en krona.

Klart att de bästa skribenterna inte vill eller kommer att skriva på det aktuella avtalet. Mellanskiktet går runt och väger och de sämsta har vad jag förstår redan skrivit på. Det är uppenbart att förlagen är desperata. De upptäckte inte den digitala revolutionen i tid och nu står direktörerna där med byxorna nere och försöker rädda sina pensionsavtal.

Jag tycker det är på gränsen till en anmälan till Konkurrensverket att alla de stora förlagen skickar ut ett liknade avtal samtidigt. Var har samordningen skett? På Sveriges tidskrifters styrelsemöte? Jag vet inget, men jag blir misstänksam.

Ännu värre är att förlagen inte har förstått kraften i den digitala revolutionen. Vi lever i en tid när de bästa, typ Jan Gradvall, Zara Larsson och Pewdiepie i kraft av sin stjärnstatus och sina miljontals läsare, tittare och lyssnare kan kontrollera stora delar av kedjan själva. Att de traditionella förlagens affärsmodell 2016 tycks vara att lura sina stjärnor är mycket illa. Noll sjukdomsinsikt.

Följaktligen tycker jag inte att någon ska skriva detta avtal. Och undrar du varför ditt favoritmagasin blir sämre om några månader så vet du nu varför. Självfallet är några korkade förlag i Sverige det lilla i det stora. Den digitala revolutionens centrifugalkraft är det största som hänt sedan aporna i östra Afrika gick ner på marken och började äta kött.

Ha en skön helg. Vi hörs på måndag.

Läs mer