Sök

Sålde Dreamhack till MTG - här är doldisens okända spelsatsning

MTGDreamhack

Bild från spelet Rain of Reflections. Foto: Pressbild/Lionbite

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

I höstas sålde han spelfestivalen Dreamhack. Samtidigt pumpar han in miljoner i en ny svensk spelstudio.

Vi har vid flera tillfällen rapporterat om MTG:s uppköp av dataspelfestivalen Dreamhack och familjedramat kring de tidigare ägarna Bernt Ohlén och hans son Robert Ohlén.

Bernt Ohlén var den största ekonomiska vinnaren vid uppköpet. Parallellt med försäljningen har han investerat miljonbelopp i den nya spelstudion Lionbite.

Studion grundades i slutet av 2014 av speljournalisten Victor Leijonhufvud. På drygt ett år har bolaget gått från en spelidé till tolv anställda. Det första spelet, Rain of Reflections, väntas lanseras kring årsskiftet 2016-2017.

“Jag pitchade i princip ett utkast på ett spelmanus för olika parter i branschen. Då var det en finansiär som visade särskilt stort intresse och vi fick snabbt förtroende för varandra. Vi ville båda göra något nytt. Det här ska inte bara bli ett till spel i mängden”, säger Victor Leijonhufvud.

Jämfört med en del startups kan tolv anställda verka som en stor satsning. I spelvärlden menar dock Victor Leijonhufvud att det är en bra bit upp till de riktigt stora spelarna.

“Vi är per definition en studio nu och vi jobbar otroligt hårt men på de riktigt stora bolagen är det oftast någonstans mellan 50 och 300 personer som jobbar med ett spel”, säger han.

Exakt hur mycket pengar Bernt Ohlén har gått in med i bolaget vill inte parterna avslöja. Dock väntas det första spelet kosta ungefär 10 miljoner att utveckla.

Med tanke på Bernt Ohléns finansiella situation kan man rimligen anta att han står för den absoluta majoriteten av pengarna.

Trots turerna med Dreamhack verkar inte Bernt Ohlén ha fått nog av spelbranschen. Snarare tvärt om.

“Lionbites ambitiösa och djärva debutspel förstärker min uppfattning om att spelbranschen är en spännande framtidsbransch med god tillväxt”, skriver han i ett meddelande till Breakit.

I spelvärlden är det vanligt att finansiera spel med hjälp av stora förläggare, som Electronic Arts eller Ubisoft. Victor Leijonhufvud anser dock att riskkapitalet passar bättre för hans spelstudio.

“Vi vill hedra kreativiteten och vara självständiga i det här. Alternativet vore att gå till en förläggare och då finns det alltid en risk att de vill styra det åt ett mer kommersiellt håll. Då kan man plötsligt tvingas att göra ett spel som redan finns”, säger han, och fortsätter:

“För mig handlar det om att göra ett spel som jag själv verkligen vill se. Om jag gick in i branschen enbart för att tjäna pengar hade det inte gjort någon skillnad. Nu gör vi något som ingen har gjort förut och långsiktigt tror jag såklart också att det är en bärande affär i det.”

Läs mer