Sök

Fullt ös hemma hos bosajten - plus 2000 procent på ett år

BonnierSchibsted

Mathias Bergman, vd och medgrundare, Hittahem.

Johanna Ekström

Johanna Ekström

Reporter

Hemnet-konkurrenten Hittahem växer med rekordfart.
"Det har blivit en snöbollseffekt", säger vdn Mathias Bergman.

Det senaste året gick Malmöbaserade Hittahem från en omsättning på knappt 1,4 miljoner kronor till runt 33 miljoner för 2015, en ökning på runt 2360 procent.

Enligt Mathias Bergman, vd och medgrundare, beror den extrema tillväxten till stor del på att mäklarna har börjat "fatta grejen".

“Vi har jobbat ganska länge med att få mäklarna att inse hur man kan använda Hittahem, det har tagit lite tid att förklara det. Men det finns vissa mäklare som hoppade på tidigt och som på så sätt har tagit stora marknadsandelar. Det har fått andra mäklare att undra vad som händer, det har blivit en snöbollseffekt”, säger han.

Hittahem visar förutom lägenheter som är till salu även lägenheter som kanske eller snart är till salu, något man menar är en fördel jämfört med konkurrenten Hemnet, som mediejätten Schibsted är på väg att slutföra ett köp av.

Sajten matchar också potentiella köpare och säljare med mäklare.

Hösten 2013 köpte Bonnier in sig med 49 procent i bolaget. Parterna har inte velat gå ut med hur mycket förlagsjätten gick in med, men dokument från Bolagsverket som Breakit har tagit del av visar att det rör sig om 30 miljoner kronor, sannolikt handlar till största del om medieutrymme. I transaktionen värderades hela Hittahem till runt 60 miljoner kronor.

“Bonnier är en väldigt bra ägare med stor förståelse och kunskap. De har en gång drivit fram Hemnet, så det är inte så långsökt att man vill göra något liknande igen”, säger Mathias Bergman.

Vad årets resultat slutade på vill han inte berätta, mer än att det blev minussiffror. I den senast tillgängliga årsredovisningen från 2014 gjorde bolaget dock en förlust på 33 miljoner kronor. 

“Vi är så klart ett tillväxtföretag, just nu är inte målsättning att generera vinst”, säger han.

När räknar ni med att kunna gå med vinst?

“Det vill jag inte kommentera, vi sitter just nu och tittar på det, men omsättningen bidrar så klart till en ökad möjlighet att generera vinst”.

Planerar ni att ta in mer pengar?

“Man kan säga att vi gör en stor satsning i bolaget, men exakt hur den kommer se ut vill jag inte gå in på. Det har gått väldigt bra under 2015 och räknar med en liknande ökning för 2016. Vi har redan i dag skrivit avtal som långt överstiger nivåerna för 2015”, säger Mathias Bergman.

Hittahem har förutom själva marknadsplatsen även en annons- och en CRM-plattform, som bland annat används för kundregister och kundstöd. Affäridén är att via marknadsplatsen samla in så kallad big data som sedan kan användas i försäljningen av till exempel annonstjänster.

“Marknadsplatsen använder vi bara som ett sätt att samla data. Vi tjänar inte pengar på den i dagsläget utan vi tjänar pengar på data. Det är i de andra två delarna som omsättningen ligger”, säger Mathias Bergman.

Räknar ni med att nå samma besöksnivåer som Hemnet?

“Tänk att Hemnet har två miljoner besökare varje vecka, samtidigt som det bara säljs 3000 objekt under samma period. Hemnet är en fantastisk marknadsplats för drömmare. Men beteendet hos de 3000 personer som faktiskt säljer eller köper är helt annat och de är hos Hittahem”, säger Mathias Bergman.

Läs mer