Sök

Shady Burgers ska rusa fram – med pengar från Minecraft-miljardären

Shady Burgers

Kent Forss, Jakob Porsér och Jonas Ideström. Foto: Press

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Shady Burgers vill bli nästa svenska snabbväxare på hamburgarkartan.

Till sin hjälp har de Minecraft-miljardären och en tungviktare inom snabbmatsbranschen.

Det kan knappast ha undgått någon att hamburgare har blivit en kraft att räkna med i restaurangbranschen de senaste åren. På Breakit har vi lyft kedjor som Tugg, Bastard och Phils – som alla satsat på snabb tillväxt inom det heta segmentet.

Nu kommer nästa kedja som siktar på att inom bara två år ha etablerat 20 restauranger i Sverige.

Aktören heter Shady Burgers, med bas i Sölvesborg, och öppnade sin första restaurang 2017. Bakom bolaget står IT-entreprenören Kent Forss som 2014 sålde sitt bolag FDT till Elon-gruppen, tillsammans med delägarna Per Anders Fällman och Rikard Lundborg.

“Jag hade börjat fundera på vad jag skulle göra efter försäljningen av bolaget. Jag gillar burgare och bärs, så jag och min medgrundare (Per Anders Fällman) kontaktade ägaren av en restaurang här i Sölvesborg för att köpa verksamheten och göra om det till en hamburgerrestaurang”, säger Kent Forss.

Under det första året ökade omsättningen i restaurangen från 1,5 till 6 miljoner kronor. Sedan växte verksamheten vidare och idag har man 5 restauranger och en sjätte på väg. Ken Forss berättar att restaurangerna i snitt omsätter 6-8 miljon kronor med ett positivt resultat 1 miljon. 

Plockar in pengar från Minecraft-miljardären

Men för att växa ännu snabbare plockar man nu in 3 miljoner från spelprofilen Jakob Porsér, mer känd som medgrundare till Minecraft-studion Mojang som köptes upp av Microsoft i en mångmiljardaffär 2014. 

“Det är en riktigt rolig resa att kliva ombord på. Jag har gjort en del investeringar efter att vi sålde Mojang, men inte jättemånga även om jag får många pitchar. Men när de pitchade Shady så lät det väldigt spännande, och även om restauranger inte är där jag har min erfarenhet som entreprenör så hoppas jag kunna bidra med andra perspektiv”, säger Jakob Porsér.

Med investeringen tar Jacob Porsér också en ägarandel på ungefär 19 procent i kedjan.

Hur involverad kommer du att vara i Shady Burgers?

“Rent operativt så vet de vad de sysslar med redan, men sen hoppas jag kunna bidra med lite idéer kring det tekniska i lagom mån.”

Tidigare har Jakob Porsér bland annat investerat i ett flygbolag i italien som enligt rapporter inte har någon verksamhet igång i dagsläget. Han är också involverad i investerargruppen Agof investments. 

Branschen är på väg att digitaliseras

Utöver investeringen har man också tagit in franchise-experten Jonas Ideström till styrelsen i bolaget. Han har bakgrund som bland annat vd för Burger King i Sverige och som ordförande i kedjor som Texas Longhorn och Sibylla.

Både Kent Forss och Jakob Porsér har en bakgrund utanför restaurangbranschen, men man lyfter också fram fokuset på digitaliseringen som en stor fördel.

“Restaurangbranschen är på väg att digitaliseras helt. De största investeringarna som görs idag är inom digitalisering och kommer du från restaurangbranschen så har du oftast inte koll på de här delarna. Där behövs kompetensen som både Jakob och Kent sitter på”, säger Jonas Ideström.

Kent Forss berättar att de från start bestämde sig för att allt i verksamheten skulle vara digital och strukturerad. Kedjan har även satsat på att utveckla egna tjänster för att komma närmare konsumenterna.

“Teknik kommer att vara en stor grej för att vi ska kunna hålla nere kostnader, styra personalens schemaläggning, hålla koll på köpmönster etc. Vi har också tagit fram en egen app för beställning där vi även utvecklar lojalitetssystem och liknande.”

Över förväntan – trots pandemin

När Shady Burgers expanderar ska det ske genom en mix av franchising och egna restauranger. Fokus kommer att ligga på framförallt södra Sverige.

Hur har det fungerat att dra igång en franchise-kedja under ett år präglat av coronapandemi?

“Det har gått över förväntan i år. Vi har hållit uppe omsättningen hyfsat väl enligt mig och lönsamheten är god ändå. Fördelen för oss och vårt varumärke är att det är en låg initial kostnad och att vi har färdiga finansieringspaket. Vi räknar med en kostnad på ungefär en miljon för att dra igång en ny enhet på en mindre ort.”

De siffror som finns att tillgå från 2019 visar att omsättningen i Shady Burgers Restauranger AB, bolaget med de två första egna restaurangerna, låg på drygt 11 miljoner med ett minusresultat på ungefär en halv miljon.

Anledningen till det beskrivs vara kostnader relaterade till uppstarten av hela franchise-modellen.

Läs mer