Sök

Svenska producentstjärnan går in med pengar i nyhetsapp

Newsreps

Rutan till vänster, Anders Nilsson, medgrundare för Newsreps. Foto: Press/Jessica Gow/TT.

Sara Lindmark

Sara Lindmark

Reporter

Den nya appen Newsreps kopplar ihop mediehus med människor som råkar befinner sig i nyhetshändelsernas centrum.

Tänk dig att en kraftig jordbävning inträffar i Kalifornien. Då kan medieföretag efterlysa bilder och röster från platsen direkt i appen. Folk som befinner sig på plats kan i sin tur sidan skicka in tips och bilder som kanske blir köpta och publicerade. Det är huvudidén bakom nya Newsreps som vill vara en representatör för nyheter.

“Ibland kan det vara svårt för reportrar och fotografer att komma nära en nyhetshändelse för att det kanske är avstängt på plats. Med hjälp av appen kan tidningen, radio- eller tv-kanalen ändå komma i kontakt med folk som faktiskt är i Aleppo och få bilder därifrån. På så sätt går pengarna till människorna som är på plats,” säger Anders Nilsson, medgrundare och vd för Newsreps.

Den nya plattformen och appen har varit live i drygt två veckor. Huvudkontoret är beläget i Sverige och ett säljkontor finns också i Atlanta, USA. Hittills har Newsreps säkrat hem tre kunder, varav “en större tidning” och två nyhetssajter, vilka det är vill Anders Nilsson inte avslöja.

Innan lanseringen har tjänsten varit i beta i 12 månader. Appen nådde då mellan 10 och 12.000 användare i 75 länder. Mediebolagen sätter arvodet för nyhetstipsen och Newreps tar en procentandel på varje transaktion. Det är möjligt att söka på land, plats, datum och kategori i appen och även kontakta personen bakom tipset eller bilden, personligen.

Många stora medier har redan etablerade tipstjänster och enligt Anders Nilsson är syftet heller inte att konkurrera med dessa.

“Hur många kommer egentligen ihåg hur man ska kontakta varje enskild tidning? Dessutom blir det här ett effektivt sätt för dem att skicka ut uppdrag via pushnotiser och enbart de som har appen och är sugna på att delta med innehåll, blir kontaktade.”

Hittills har Newsreps tagit in en miljon kronor i externt kapital, bland andra från musikproducenten Andreas Carlsson. Han och Anders Nilsson kom i kontakt med varandra via gemensamma bekanta i New York.

“Han har en internationell koppling till media på sätt och vis och vet hur det fungerar i Kalifornien. Så han är en bra person för oss. Det som triggade honom och hans musikintresse var hur vi jobbar med copyright. Allt det innehåll som våra appanvändare laddar upp tilldelas en unik blockkedjenyckel så man kan spåra vem som laddat upp vad,” säger Anders Nilsson.

Innan sommaren siktar bolaget på att ta in ytterligare ett par miljoner kronor.

“Vårt mål för det här året är att nå ut och etablera oss i norra Europa och samarbeta med minst tre medieaktörer i varje land. I USA har vi som mål att nå 10-15 aktörer och vi har även varit i Beirut och träffat mediebolag eftersom vi vill fokusera på Mellanöstern framöver,” säger Anders Nilsson.

Läs mer