Sök

Campusbokhandeln köps upp av Adlibris: "Ett fint kvitto"

AdlibrisCampusbokhandeln

Jon Mauno Pettersson

Jon Mauno Pettersson

Chefredaktör

Fredrik Hagenius säljer sin bokhandel till giganten Adlibris.
"En stor möjlighet för oss att påverka hela branschen i en mer hållbar riktning", säger grundaren.

Fredrik Hagenius startade Campusbokhandeln redan 2005 när han var student i Örebro. Det hela började med en lokal butik i staden som sålde kurslitteratur till studenter, och med tiden ledde satsningen till ytterligare en butik i Karlstad.

För sju år sedan bestämde han sig för att satsa ordentligt. Bolaget köpte då upp en konkurrent i Lund och man startade e-handel.

Allt höll dock på att sluta i katastrof när sajten kraschade och han tvingades hålla stängt i tre månader. Bolaget var nära konkurs har Fredrik Hagenius tidigare berättat för Breakit.

Men sedan dess har mycket hunnit hända. Förra året omsatte bolaget 88 miljoner kronor och redovisade ett resultat efter finansiella poster på 4,7 miljoner kronor. I år väntas omsättningen passera 100 miljoner kronor för bolaget, som idag säljer både ny och begagnad kurslitteratur.

Köps upp av Adlibris

Nu står det klart att bolaget köps upp av den Bonnier-ägda giganten Adlibris för en hemlig summa.

"Vi är oerhört stolta över att välkomna Campusbokhandeln till Adlibris. Förvärvet är helt i linje med vår nya bokcentrerade strategi. Campusbokhandeln är ett mycket välskött och omtyckt företag där hela affärsidén tar sin grund i hållbarhet. Vi ser verkligen fram emot att tillsammans förädla och vidareutveckla det framgångsrika arbete som Campusbokhandeln genomfört. Det finns mycket vi kan bygga vidare på och lära oss av", berättar Jonas Karlén vd Adlibris.

Fredrik Hagenius kommenterar försäljningen av sitt nu 15 år gamla företag såhär:

”Det känns jättekul att ta det här steget. Det är ett fint kvitto på mitt och mina fantastiska kollegors ansträngningar de senaste åren. Dessutom är det verkligen en stor möjlighet för oss att påverka hela branschen i en mer hållbar riktning och samtidigt kunna ta del av Adlibris erfarenheter för att kunna skapa ett ännu bättre erbjudande för alla studenter. Personligen ser jag även väldigt mycket fram emot att jobba med Adlibris team som jag har fått stort förtroende för under processen, säger Fredrik Hagenius, grundare av Campusbokhandeln.

Enligt Hagenius har en av Campusbokhandelns framgångsnycklar varit hållbarhetsarbete.

”Vi jobbar mycket med hållbarhet och trycker på det", har Fredrik Hagenius tidigare sagt.

"Eftersom vi jobbar mot en ung målgrupp kommunicerar vi på ett mer ungdomligt sätt, inspirerat mycket av Oatly.”

Läs mer