Sök

Annonssamarbete med Reach for Change

Så ska Reach for Change hjälpa 30 miljoner barn innan 2030

Reach for changeEntreprenörClimate tech

Jennifer Bonér

Reach for Change har de senaste tio åren stöttat 1 200 sociala entreprenörer och hjälpt 4,3 miljoner barn. Nu växlar de upp – rejält! Så här ska de lyckas (och här är din roll i det hela).

Impact-inkubatorn Reach for Change firar 10-årsjubileum och har ett imponerande track record. Under de senaste tio åren har de, i samarbete med partners inom flera sektorer, stöttat över 1 200 sociala entreprenörer i 18 länder över tre kontinenter, med innovationer som hittills hjälpt 4,3 miljoner barn och unga. 

Men målet för framtiden är ännu högre satt: att växla upp och hjälpa 30 miljoner barn fram till 2030. För, påpekar Reach for Change vd Sofia Breitholtz, det finns ingen tid att förlora.

Vi har inte lång tid på oss att göra den här omställningen. Vi måste öka innovationstakten och möjliggöra för fler hållbara affärsmodeller

Reach for Change jobbar mot de globala FN-målen i Agenda 2030 som ska nås inom bara tio år, med huvudfokus på tre mål: att minska fattigdom (mål 1), "att minska ojämlikhet (mål 10)" och att "bekämpa klimatförändringarna (mål 13)". För att vi ska nå de globala målen krävs det helt enkelt att vi alla siktar högt, enligt Sofia.

"Vi har inte lång tid på oss att göra den här omställningen och nå Agenda 2030. Vi måste öka innovationstakten och möjliggöra för fler hållbara affärsmodeller att växa och utvecklas", säger hon.

Begränsas inte – tänk stort

En lärdom Reach for Change plockat upp under åren är dessutom att om man inte låter sig begränsas av vad som verkar "rimligt”, utan istället tänker stort kan man uppnå exponentiellt mer effekt med samma mängd energi och resurser. Något de sett många exempel på bland de sociala entreprenörerna i sin egen portfölj.

"Nu applicerar vi det som vi coachat våra entreprenörer till på oss själva. Vi måste också ha en hög ambitionsnivå, och vi mäter vår framgång i hur stor vår sociala påverkan är. Min erfarenhet är att ifall man säger målet högt och man är modig och vågar göra ett ’commitment’ till det, så blir det också vad hela organisationen arbetar mot – och då har man allt att vinna”, säger Sofia.

Samarbete är nödvändigt

En annan viktig lärdom Reach for Change samlat på sig under åren är att ensam inte är stark. Sofia menar att samarbete är nödvändigt för att lösa de mest pressande problemen i världen idag. 

”Vi kommer inte att klara det ensamma, vi måste samarbeta med andra aktörer och bygga mer av en rörelse. Vi vill ha fler som går mot det här målet med oss och som tror på att samarbete är vägen och vill göra konkreta investeringar i socialt entreprenörskap”, säger hon.

Läs mer: Förbättra ert sociala avtryck och maxa affärsnyttan (nej, det räcker inte att bara skänka pengar)

Att som företag samarbeta med Reach for Change är ett smart sätt att bli en del av den globala rörelsen för socialt företagande och innovation – och samtidigt få ett förbättrat socialt avtryck. Något som i sin tur lockar såväl fler kunder som topptalanger, men också ger  nya idéer, perspektiv och inspiration, berättar Sofia.

En viktig del i Reach for Change arbete är nämligen att matcha ihop medarbetare på partnerbolagen med de sociala innovatörerna. Något som brukar vara en riktig win-win där båda sidor växer och utvecklas.

”Talangerna på våra partnerföretag har expertis som kan stötta de sociala entreprenörerna i sin tillväxt – och entreprenörerna har god erfarenhet av nya samhällsmönster som bolagen måste ta del av för att uppdatera sina produkter”, säger Sofia.

"Vi vet vad vi kan och vart vi ska – och det är bråttom"

Så även om målet är mycket högt satt är Sofia säker på att det kommer gå att nå – tillsammans.

”Vi måste bygga på vårt trackrecord och noga titta på vad som är vår usp, var kan vi verkligen bidra och var kan vi ta hjälp av andra? Vi är grymma på att kapacitetsbygga och höja sociala innovationer. Sen behöver vi ta rygg på investerare, kommuner och våra partnerbolag. Men, vi vet att vi har ett bra trackrecord i det som vi har gjort de senaste tio åren och vi vet vart vi ska – och att det är bråttom. Det är det viktiga”, säger hon.

Reach for Change firar 10årsjubileum i år – läs mer om deras arbete här! 

Vill du läsa mer om hur du kan stötta Reach for Change och samtidigt förbättra ditt sociala avtryck? Klicka här

Läs mer