Sök

Amerikanska webbsuccén Vice lanserar ny kanal - på gammel-tv

SchibstedAftonbladet

Shane Smith, vd och medgrundare av Vice Media. Foto: Techcrunch/Flickr

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Det amerikanska webbmediet lanserar ny tv-kanal - med backning av Disney och tv-nätverket A&E Networks.

Vice är ett av få medier som föddes på nätet och har slagit riktigt stort. Med personligt skildrande, så kallad gonzojournalistik har bolaget fångat miljoner av läsare på nätet. Framförallt i åldersgruppen 15-30 år.

Trots framgångarna på nätet går nu bolaget åt helt motsatt håll som alla konkurrenter.Nu har det nämligen blivit dags att lansera en tv-kanal på traditionell kabel-tv, rapporterar techsajten Recode.

“Alla säger sig vilja vara ett mediebolag för alla kanaler, men det är ingen som fixar det. Vi vill vara fullständiga plattformagnostiker”, säger Shane Smith till Recode.

Trots att tittarna i allt större utsträckning letar sig till nättjänster, som till exempel Vices Youtube-kanal. Annonsintäkterna har dock till stor del stannat kvar på traditionell tv och det är de pengarna Vice vill åt med nya satsningen.

“Det ger oss mer reklam, mer pengar och fler licensieringsmöjligheter. Alla tror att det bara är “Shane vill ha en egen tv-kanal”, säger han till Recode.

I Skandinavien har Aftonbladets norska systertidning VG gjort samma resa. Det finns dock inga tecken på att några svenska Schibsted-tidningar håller på med en liknande satsning. I Sverige har liknande försök gjorts tidigare, bland annat av Uppsala Nya Tidning, som ägs av mediekoncernen NTM.

I slutet av förra året valde dock NTM att lägga ned sina marksända kanaler, enligt Dagens Media.

Läs mer