Sebastian Siemiatkowskis oro över skuldberget: "Vi är inte perfekta"

Klarna fintech
Sebastian Siemiatkowskis oro över skuldberget: "Vi är inte perfekta"

Sebastian Siemiatkowski, vd och grundare på Klarna. Foto: TT/press

Jon Wahlqvist

Webbredaktör och Nyhetschef

Klarna-grundaren om oron.

Konsumentkrediterna har vuxit i snabbt takt och i ett försök att få stopp på ökningen klubbade Riksdagen i våras igenom en ny lag som innebär att e-handlare i Sverige inte får erbjuda kredit eller avbetalning som det första alternativet för kunder som nätshoppar. 

Lagen fick skarp kritik från fintechbolagen och Klarnas kommunikationschef Aoufie Houlihan kallade det bland annat för:

"Ett omfattande ingrepp i svenska företags frihet och möjlighet att innovera och utveckla digitala tjänster för konsumenterna, utan också ett försök att tala om för medborgarna vad som är bra för dem" i ett inlägg på Klarnas hemsida.

"Vi är inte perfekta"

Klarnas grundare och vd Sebastian Siemiatkowski har också varit ute och svingat i frågan på sociala medier.

”Kan det vara så att politiker och media riktat sina anklagande påståenden och rubriker mot Klarna pga lättja, okunskap, gammal vana och klickjakt?”, frågade han sig bland annat i en tweet i november.

Men i en intervju med sajten Sifted framkommer en mer ödmjuk tech-vd som säger att han själv internt på Klarna har väckt frågan om det är för lätt att låna pengar från dem.

"Vi är inte perfekta, vi lär oss hela tiden", säger han till sajten.

Har tagit bort påminnelseavgift i Storbritannien

I Storbritannien har Klarna valt att ta bort påminnelseavgifterna för att minska skuldbördan för kunderna. Men Siemiatkowski är osäker på om det är en bra strategi.

"Om vi inte tar ut påminnelseavgifter i Storbritannien, gör vi en bra sak då? frågar han sig.

"Eller uppmuntrar vi bara beteendet? Vi försöker hitta en balans."

I Sverige får du en påminnelseavgift om du missar din faktura hos Klarna. Men tidigare i veckan gick Klarna ut med nyheten om att de lanserat ett test i sin app. Klarar du av testet får du tillbaka din senaste påminnelseavgift. 

"Påminnelseavgifter är ett nödvändigt ont, det måste finnas ett incitament att betala sina fakturor i tid", sa David Fock, global produktchef på Klarna då.

"Nu ska vi testa det här initiativet under en period och se om det leder till bra resultat, det vill säga att man de facto blir mindre benägen att glömma nästa faktura."

Läs fler artiklar
LÄS MER