Sök

Annonssamarbete med SJ

Framtidspaning: Så här kommer vi resa (efter att vi rest oss igen)

SJ

Jennifer Bonér

Att resandet gått ner kraftigt under Coronapandemin är tydligt. Men vad händer när den är över? Kanske kommer vi att ha förändrats i grunden? Och hur spelar klimathotet in? Här är expertens spaning.

Det nya sättet att jobba på, där vi vant oss vid att sitta mer hemma, har delvis kommit för att stanna. Det spår Daniel Lerner, affärsreseansvarig på SJ. Något som kan skapa en större flexibilitet och nya möjligheter, när man inte förväntas vara på kontoret en viss tid.

Kanske åker vi till fritidsboendet och jobbar därifrån en period, och passar på att jobba på vägen dit. För, påpekar Daniel, det kommer vara mer eller mindre självklart att kunna räkna in jobb under pendlingstid.

”Det kommer vara svårt för arbetsgivare att säga att de anställda måste vara på kontoret åtta till fem, när de inte varit det på ett helt år och det har gått bra. Jag tågpendlar själv och reser mycket med tåg i jobbet och upplever att det finns goda möjligheter att jobba ombord”, säger han.

Att träffas ökar motivationen och kreativiteten

Samtidigt är vi många som har ett uppdämt behov av att ses. Det är mycket som går förlorat när man inte träffar kollegor, affärskontakter och kunder, såväl kunskap, inspiration och förståelse som en närmare kontakt, påpekar Daniel.

”Att träffas ökar motivationen och kreativiteten. Sverige och vår ekonomi är kunskapsdriven och bygger mycket på kontakter och utbyten människor emellan”, säger han.

Och när vi i framtiden åker för att mötas, så kommer en ökad klimatmedvetenhet få fler att välja tåget, tror Daniel. Intresset var redan innan pandemin stort bland företag att få hjälp med reseanalyser och resepolicys för att öka sitt hållbara resande. Och möjligen kan krisen påskynda en grön omställning. En av tre säger att de kommer flyga mindre framöver, enligt en Sifo-undersökning.

”Kanske väljer vi istället för flyg att spendera kvällen med familjen, sedan sova ombord på nattåget för att vakna upp och ha en hel arbetsdag på resmålet”, säger Daniel.

I och med att vi vant oss vid en större flexibilitet i arbetstider kommer vi också kunna sprida ut resandet mer under dagen, vilket gör att kapaciteten blir mindre av ett problem, tror Daniel. SJ jobbar även konstant med förbättringar som gör det ännu smidigare att jobba ombord, berättar han.

”Just nu kollar vi på att köpa in nya tåg och vi håller på att totalrenovera och rusta upp vårt X2000. I det är bra teknik för wifi centralt. Samt en förbättrad kommunikation med teleoperatörer, där har vi bra diskussioner idag i och med att intresset för tågresandet ökade något helt otroligt innan pandemin”, säger han.

Vi såg redan tidigare en trend av att fler och fler stora företag chartrar egna tåg

När det gäller semester, konferenser och kickoffer tror Daniel att hemestertrenden kommer att hålla i sig. Dels kommer det att finnas kvar en osäkerhet kring utrikesresor, dels spelar den ökade medvetenheten kring hållbarhet in – och så har många nu fått upp ögonen för Sverige.

”Vi såg redan tidigare en trend av att fler och fler stora företag chartrar egna tåg och bokar konferenser och kickoffer i Sverige och Norden. Vi tittar på nu hur vi kan spetsa det erbjudandet”, säger Daniel.

På längre sikt kommer resorna utomlands igång igen, och då tror Daniel att en ökad del av dem blir med tåg. Kanske blir en alternativ konferens att ta tåget ihop ut i Europa.

”Det pågår väldigt mycket arbeten för att få ihop bokningssystem mellan operatörer i olika länder och vi ser över möjligheten att köra våra tåg längre ner i Danmark. Jag har märkt från flera företag att det här efterfrågas”, säger Daniel. 

Läs mer om hur SJ jobbar för en hållbar framtid här!

Läs mer