Starka försäljningssiffror under Black Friday: "Rekordartad tillväxt"

e-handel Black Friday
Starka försäljningssiffror under Black Friday: "Rekordartad tillväxt"

Foto: TT

Finwire / Breakit

Det blev ett rejält försäljningslyft för e-handeln under Black Friday, både i Sverige och USA.

Årets kanske mest intensiva shoppingvecka är över – och det blev flera nya toppnoteringar.

Försäljningen under Black Friday i USA uppgick till nio miljarder dollar, vilket motsvarar en ökning med 21,6 procent från året innan. Siffrorna är från Adobe Analytics som mäter transaktioner från 80 av USA:s 100 största e-handlare, skriver CNBC.

Årets Black Friday blev därmed den näst bästa e-handelsdagen någonsin, slagen endast av Cyber Monday förra året. Konsumenterna lade mest pengar på smartphones, motsvarande 3,6 miljarder dollar eller 40 procent av all e-handelskonsumtion.

Samtidigt har coronapandemin fått en påverkan på den fysiska handeln under shoppingeventet. Trafiken till butiker var ned 52,1 procent jämfört med fjolåret, enligt preliminär statistik från Sensormatic Solutions.

”Vi visste att Black Friday [trafiken] skulle gå ned, vi visste bara inte med hur mycket. Shoppare sprider ut sin shopping under helgen av oro kring social distans och pandemin”, sade Brian Field, chef för global retail consulting på Sensormatic Solutions.

Ökar i Sverige

Hemma i Sverige kom e-handelsförsäljningen att öka hela 41 procent under Black Week, jämfört med fjolåret. Det visar statistik från Klarna.

”Tegnells råd har plattat ut kurvan för köphetsen: från en brant topp på Black Friday till ett mer jämnt köpintresse över Black Week. E-handeln har gjort en rekordartad tillväxt under reaveckan, även fast en del butiker nog hade hoppats på en högre topp på Black Friday. När det kommer till priser så var dock Black Friday fortsatt den bästa dagen att handla på under veckan, med rabatter som i genomsnitt låg på 21 procent”, säger Oscar Hagman, dataanalytiker på Prisjakt Insights.

Läs mer

Folkhälsomyndigheten: Kör Black Friday – men handla på nätet

Jarno Vanhatapio om framtiden, livet efter Nakd och varför han sålt för 100 miljoner i smyg

Amazons Sverigechef om jättens satsning: “Vi anpassar oss efter vad svenskarna vill ha”

Läs fler artiklar
LÄS MER