Sök

Nu öppnar Facebook tjänsten Instant Articles för alla medier

MetaInstant Articles

Stefan Lundell

Stefan Lundell

Medgrundare och reporter

Den amerikanska jätten bjuder in all världens publicister till plattformen.

På onsdagskvällen gick Facebooks produktchef Josh Roberts ut i en bloggpost och berättade om nyheten. Instant articles är Facebooks nya funktion som gör det möjligt för publicister att ladda upp sina artiklar direkt på Facebook i stället för att länka vidare till publicistens egen sajt.

I dagsläget använder några hundra olika mediabolag tjänsten, bland annat Expressen och Aftonbladet. I samband med Facebooks utvecklarkonferens F8 som hålls den 12 april så bjuds alla publicister in att använda Instant Articles oavsett storlek och geografisk hemvist.

En stor fördel med tjänsten är att artiklarna, enligt Facebook, laddas upp mer än tio gånger snabbare jämfört med när läsaren klickar på en länk på Facebook.

Facebooks nya funktion för publicister har fått kritik för att den uppmanar journalister att helt sätta sig i knäet på den amerikanska techjätten. Det skulle i förlängningen kunna leda till att Facebook helt kan diktera villkoren i affärsrelationen med medierna.

Mediebolagen kan antingen själva sälja annonser som bäddas in i artiklarna som publiceras på Instant Articles. Alternativt överlåter de annonsförsäljningen till Facebook som då tar ut en provision på 30 procent.

Läs mer