Klarnas statistik visar stort köptryck under första timmen av Black Friday

Klarna Black Friday
Klarnas statistik visar stort köptryck under första timmen av Black Friday

Klarna har data för hälften av den svenska e-handeln. Foto: Klarna samt TT.

Finwire / Breakit

Seniorerna rusar till shoppinghögtiden.

Klarna redovisar idag statistisk som tyder på stort köptryck och en rivstart för Black Friday då försäljningen under dagens första timme ökade med 817 procent jämfört med en genomsnittlig dag. Det framgår av ett pressmeddelande.

"Black Friday brukar påminna om när populära konsertbiljetter släpps och människor campar utanför biljettkontoret, fast i en digital kontext",  säger konsumentbeteendexperten Viveka Söderbäck.

"Många svenskar sitter vakna fram till tolvslaget för att vara först när butikerna släpper sina erbjudanden, och vi ser en stor ökning av försäljningen jämfört med en vanlig dag."

Framförallt är ökningen bland äldre personer kraftig. Jämfört med fjolåret har 96 procent fler i den ålderskategorin e-handlat.

Klarna uppskattar att de hanterar ungefär hälften av alla köp inom svensk e-handel.

Läs fler artiklar
LÄS MER