Sök

Sanna Altun ska hjälpa folk pressa sina bolåneräntor – tar Ränteradar till Sverige

RänteradarfintechBolån

Sanna Altun, medgrundare och Sverigechef för Ränteradar. Foto: Press.

Johanna Ekström

Johanna Ekström

Reporter

Ränteradar jämför bolån och hjälper kunderna att pruta hos banken. På sikt är målet också att göra det lättare för bankkunder att jämföra sin ränta med andras.


I Norge har Ränteradar över 30.000 användare som tillsammans står för 100 miljarder norska kronor i bolån. Nu lanseras en svensk version av tjänsten.

“Vi hoppas kunna göra det som vi har gjort i Norge, att utmana bankerna och skapa transparens för kunderna”, säger bolagets Sverige-chef och medgrundare Sanna Altun.

Kunden loggar in med BankID, sedan hämtar Ränteradar automatiskt in de räntor som ligger ute hos bankerna. Kunden får sedan förslag utifrån sina egna förutsättningar.

“Vi hämtar kundens bolånedata från banken, det enda kunden behöver göra är att uppge bostadens uppskattade värde”, säger Sanna Altun.

Hjälper till att pruta

Om användaren beslutar sig för att behålla sin befintliga bank hjälper Ränteradar till att pruta ner räntan genom ett förskrivet meddelande som kunden kan skicka till sin bank.

Hur ser du på konkurrensen, det finns redan tjänster som till exempel Zmarta och Compricer som jämför bolåneräntor?

“Vi tycker att vår tjänst är enkel och användarvänlig. Sedan har vi också valt att renodla och enbart fokusera på bolån. Det är där vi vill vara. Men det kommer alltid att finnas konkurrens”, säger hon.

Sanna Altun har tidigare jobbat på bolåneutmanaren Stabelo. I våras fick hon jobb som managementkonsult på en större IT-bolag, men när pandemin kom fanns inga uppdrag. 

“Då dök det här erbjudandet upp och jag bestämde mig för att köra”, säger hon.

I Norge har Ränteradar också kunnat samla på sig en del data på vad folk har för bolåneränta. Målet är att göra samma sak i Sverige och på så sätt göra det enkelt för människor att jämföra sina räntor. Lite som den räntekarta som SvD tog fram för några år sedan.

Hur ser affärsmodellen ut? 

“I dagsläget är tjänsten gratis för användare. I Norge har vi fått in samarbeten med banker som innebär att vi får betalt när användare klickar sig vidare. Det norska bolaget har även bra data som de kan sälja, till exempel så köper banker och tidningar in den. Planen är att göra något liknande i Sverige”, säger Sanna Altun. 

Det norska moderbolaget har tagit in totalt 4,7 miljoner norska kronor från investerare som Spacemaker-grundarna, samt har fått ett uppstartslån från innovation Norge, enligt  Shifter. Spacemaker är ett norskt AI-bolag där bland annat Niklas Zennström investerat, som nyligen såldes i en affär på 2,2 miljarder norska kronor. 

Läs mer